lagar om ett foto
hej
har på ett annat forum fått kommentarer an g min hemsida
det hela gäller en bild som jag själv har tagit någon gång i sommras. bilden är på min hund och en fd kompis hund
det är väl så att jag har uppehovsrätten på denna då och får göra vad jag vill med?
SNABBA SVAR!
hemsidan om upphovslagen:
längst ner på min hemsida finna copyright redan
hur menar du med beviset?
jag har fler bilder tagna då, en förestället när ägaren lägger ner sin valp hos sin tik

Man behöver inte skriva någonting om copyright, som är en meningslös term här i Sverige. Man har alltid upphovsrätt till sina bilder, oavsett om man har angivit det eller inte.
Har du tagit en bild så har du upphovsrätt till den bilden. Du behöver inte skriva ut copyright eller copyright-tecken - det gör faktiskt varken från eller till. Du har upphovsrätt ändå.
Du får absolut inte göra vad du vill med bilden bara för att du har upphovsrätten till den. Det beror ju t.ex. på vad den föreställer. Föreställer den andra människor som kan identifieras får den t.ex. inte användas i reklamsammanhang utan de människornas medgivande.
Föreställer den en människa i en situation som kan uppfattas som kränkande kan det vara brottsligt.
I den här tråden kan du läsa mer, där är även länkar till lagtext mm.
mvh Martin
hej
tack för era svar
det är en bild på min hund och ägarens hund
vad gäller där?

Samma sak, motivet har ingen betydelse för din upphovsrätt.
Det är bara om du har tagit en bild på beställning och ni har ett avtal, som du inte får publicera eller sälja bilden fritt om avtalet är utformat så, men du har fortfarande upphovsrätten.
så då får jag ha kvar bilden oavdett vad hon säger? bilden är tagen helt spontant för att det såg så gulligt ut
har du någon länk eller något som jag kan be henne läsa igenom
#7 Ja du får ha kvar bilden oavsett vad någon säger. Har inte tid att leta upp länk nu, det får någon annan göra. Sorry!
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Det har varit uppe många gånger förut. Peter Wemmert har länkar på sin hemsida, och jag tror att du hittar dem i den här tråden:
http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ab4533e1-fdb0-411b-b3f2-ff418e5b6c3c
Annars kan du bara söka på "upphovsrätt" eller "upphovsrättslagen", så hittar du både lagen och ganska bra förklaringar.
8# tack!
9# ska leta i länken, har bifogat en länk redan, men hon verkar inte förstå den