SONY DSC H7 långzoom
Jag är nybörjare på systemkameror. Ska köpa min första systemkamera. En Sony DSC H7 långzoom.
En länk om kameran finns här
Någon som vet om denna kamera är bra? Vad som är bra resp mindre bra med den?
Jag vill kunna fotografera mina hundar i rörelse både i profil och i fart långt bort. Även få en bra och detaljrikt skärpa vid fotografier tagna på nära håll.
Kameran hittade jag på blocket på denna sida:
http://www.blocket.se/ostergotland/SONY_DSC_H7_Langzoom__Som_ny__31526808.htm?ca=14&w=1
Någon som själv har eller har haft en sådan kamera?

Jag tycker att det är bra om du har klart för dig att det inte är en systemkamera, utan just som det står, en långzoom. Typiskt för den sorten är att de inte är särskilt bra för hundar i rörelse och fart, eftersom det alltid är en liten eftersläpning från att man har tryckt på knappen till att kameran tar bilden.
En systemkamera å andra sidan kan vara bra på att följa skärpan på sånt som rör sig och också ta bilden precis när man trycker ner knappen. Just det är ganska typiskt för systemkameror och skiljer dem från långzoom och kompakt. Det finns också andra saker som skiljer systemkameror från dem som har mindre sensor; bland annat att man kan få litet skärpedjup och att man kan få högre kvalité på bilderna.
Priset för kameran är nog inte alldeles tokigt, men det är viktigt att du förstår att det inte är en systemkamera, och att den inte är det allra bästa för rörliga motiv, och i synnerhet inte såna som rör sig fort.
Om den påminner om Nikons P80 som jag fotat mycket med, så ger jag tyvärr inte mycket för långzoomen :S
Visst, det är jättebra zoom, man ser det som är långt bort tydligare, men ack så skakigt, trots bildstabilisatorn… Eftersläpnongen gör actionfoto till en pina. Vet inte hur många misslyckade försök jag gjort på pållarna här hemm. För porträtt i bra ljus var den dock jättebra!
I det stora hela tycker jag iallafall om den typen av kamera eftersom den är smidig att ha med sig och man slipper byta objektiv på den
men allt beror ju på vad man vill ha kameran till…

Tack snälla för svaren!
Vad använder man denna kamera till? Vad kan den fotografera bra?

Jag vet ett par personer som använder den typen av kamera på olika sätt och är nöjda med den. Det är inte samma kamera, men samma typ av kamera. Den ena använder den för att plåta allt möjligt på resor. Tittar och knäpper och det blir som det blir. Väldigt ofta handlar det om bilder från hotellfönstret, playan, salutorg, promenader i bergen och sånt som brukar kallas sevärdheter: slott, broar och annat, varav i stort sett allt är endera stillastående saker eller motiv där man inte siktar in sig på någonting enstaka som rör sig. Alla bilder tas endera i starkt solljus eller med blixt.
Den andre använder kameran till att fotografera keramik och skulpturer i ateljé och utomhus. Använder nästan alltid stativ och är noga med ljussättning. Kameran används också för att dokumentera montrar och utställningar. Också där är det stillastående motiv, och bilderna är främst dokumentation av konst som han själv gör.
Jag tror att det i stort säger att kameran kan vara bra, om motiven man väljer passar för den. Långzoomkameran passar för allmän fotografering där det inte är viktigt med snabbhet. Fördelen med den är att den har ett objektiv som täcker i stort sett alla brännvidder man kan önska sig.

Den erfarenhet av långzaam jag har är en gammal Nikon Coolpix 8700. Den lämpade sig bäst till statiska motiv, som Inkanyezi förklarar. Kameran är inte mycket mindre än en ingångs-systemare, som har helt andra möjligheter bild- och ergonomimässigt. Det som var det största problemet var den elektroniska sökaren som var oanvändbar i motljus.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#4 Jag köpte kameran tidigare idag. Har just som du skrev provat att fotografera husbyggnader, fönster, tak i solljus. Detta gav toppen fina bilder. Jag provade även inomhus att fotografera en stillastående plastgubbe och även där blev bilden väldigt skarp med en tydlig skärpa på.
Jag kanske köpte helt fel kamera till det jag vill fotografera mest, djur i rörelse. Det fanns någon inställning med "avacerad sport" på som jag ska prova till rörelse och även försöka lära mig alla knappar, hur och när jag bör ha vissa inställningar.
Jag har i flera år använt digitalkamera. Denna kamera hade samma inställningar och verkade uppbyggd på ett liknande sätt. Men med skarpare tydlighet i bilderna än jag innan fått.
#5 Just storleken blev jag väldigt nöjd med. En ganska liten och enkel kamera att bära med sig utan olika objektiv som måste bytas och tas med vid olika sorters motiv.
Jag ska prova kameran på fler sätt och med fler motiv och inställningar, men mitt första intryck är att det var en ganska enkel kamera liknande en digitalkamera men med skarpare bilder. Jag tror att jag kommer ha mycket nöje med denna. Som amatör och endast som hobby fotograf.