SONY DSC H7 långzoom
Jag är nybörjare på systemkameror. Ska köpa min första systemkamera. En Sony DSC H7 långzoom.
En länk om kameran finns här
Någon som vet om denna kamera är bra? Vad som är bra resp mindre bra med den?
Jag vill kunna fotografera mina hundar i rörelse både i profil och i fart långt bort. Även få en bra och detaljrikt skärpa vid fotografier tagna på nära håll.
Kameran hittade jag på blocket på denna sida:
http://www.blocket.se/ostergotland/SONY_DSC_H7_Langzoom__Som_ny__31526808.htm?ca=14&w=1
Någon som själv har eller har haft en sådan kamera?

Jag tycker att det är bra om du har klart för dig att det inte är en systemkamera, utan just som det står, en långzoom. Typiskt för den sorten är att de inte är särskilt bra för hundar i rörelse och fart, eftersom det alltid är en liten eftersläpning från att man har tryckt på knappen till att kameran tar bilden.
En systemkamera å andra sidan kan vara bra på att följa skärpan på sånt som rör sig och också ta bilden precis när man trycker ner knappen. Just det är ganska typiskt för systemkameror och skiljer dem från långzoom och kompakt. Det finns också andra saker som skiljer systemkameror från dem som har mindre sensor; bland annat att man kan få litet skärpedjup och att man kan få högre kvalité på bilderna.
Priset för kameran är nog inte alldeles tokigt, men det är viktigt att du förstår att det inte är en systemkamera, och att den inte är det allra bästa för rörliga motiv, och i synnerhet inte såna som rör sig fort.
Om den påminner om Nikons P80 som jag fotat mycket med, så ger jag tyvärr inte mycket för långzoomen :S
Visst, det är jättebra zoom, man ser det som är långt bort tydligare, men ack så skakigt, trots bildstabilisatorn… Eftersläpnongen gör actionfoto till en pina. Vet inte hur många misslyckade försök jag gjort på pållarna här hemm. För porträtt i bra ljus var den dock jättebra!