Vattendroppe

Men det blev ju inte alls tokigt. Då har du antagligen fått kläm på hur det funkar, det där som kallas "macro". 
Och sedan åtskilliga decennier har det stavats med k, makro, på svenska. 
Och en liten pekpinne om den förra diskussionen; man måste vara mycket försiktig så att man inte vrider avståndet med AF inställt. Se den här tråden på hästfoto.
Tack!
Förstår inte alls det där med att man inte får vrida på avståndet.. Är rädd att jag gjort det någon gång. 

Det är nog en klen tröst att inte jag heller förstår. Men det står faktiskt tydligt i bruksanvisningen att det kommer att skada objektivet. För mig framstår det som obegripligt att man kan konstruera en produkt så, eftersom det är nästan oundvikligt att man emellanåt råkar vrida utan att ha ställt in rätt läge. Och det måste ju rimligen innebära att det inte heller kan användas med polarisationsfilter.
Ska jag aldrig vrida på avståndet"zoomen" då jag har AF helt enkelt? Utan jag kan bara ändra skärpan?

Oj vad fel det kan bli när man inte talar samma språk. Zoomen har inte med avståndet att göra. Avståndsinställningen är skärpan, ringen längst fram, den som sitter ihop med främsta linsen, filtergängan och motljusskyddet.
Det som står i bruksanvisningen är att man inte får vrida skärpeinställningen när objektivet är inställt på autofokus, eftersom man skadar mekanismen. Dom skriver tydligt att man inte får ta av och sätta på motljusskyddet utan att ställa in på MF, alltså manuell fokusering.
Zoomen är den andra ringen bakom, och den har inget med avståndet att göra, utan den ställer in objektivets bildvinkel. Den ska självklart kunna manövreras vare sig man använder autofokus eller ställer skärpan manuellt.
Och - jag hoppas att det inte blir för rörigt nu - när man ska ställa in på mycket nära håll, mellan 1,5 m och 95 cm, så kan det inte göras med kort brännvidd, eftersom några linser därinne då skulle krocka med varann. Därför måste man zooma till minst 180 mm innan man kan slå om den lilla knappen för att kunna komma närmre. Och sedan när man ska ställa tillbaka, så måste avståndet ställas tillbaka på längre håll än 1,5 m. Och man får inte göra den inställningen för hand utan att ställa in på MF.
Så jag får alltså röra på zoomen, men inte fokusen/skärpan/avståndet?
Är autofokusen AF, det som sitter vid samma knapp som M om jag minns rätt? Som en spak på objektivet.

Beroende på kameratyp kan knappen sitta endera på objektivet eller kameran. Om du har en knapp för M-AF på objektivet så är det den. Den måste alltså alltid stå på M när man vrider på främsta delen, eller när man sätter på och tar av motljusskyddet, för att man inte ska riskera att ha sönder kugghjulen.
Tack så mycket.