Hjälp! Diabilder?
Hej Hej! har en fråga hoppas någon kan hjälpa mig, har ett gäng gamla smutsiga diabilder och undrar hur gör man rent dem utan att skada diabilderna.
Och finns det någonstans man kan lämna dem och få dem skannade och överförda på cd, för ett hyfsat bra pris?
Tacksam för hjälp och goda råd
Vänliga hälsningar/Diana
Expert scannar och skriver ut eller för över på cd-skiva ganska billigt!
Hur man rengör får någon annan svara på.

Billigt Nja det beror ju på vad man menar med det, nu hittar inte jag vad expert tar för pris men jag hittar några andra och det ligger på ca.4kr st. Så jag har ca.2000 bilder och det skulle kosta mig 8000 kr som hittat Hmm.

#2: Jag skannade in 700 (i och för sig negativ) men varje tog ca 3 minuter. Så att skanna in dina 2000 dia skulle ta minst 100 timmar (troligtvis längre om man skall rengöra dem) ,säg 200 timmar. Det blir 40:- per timma. Det är i mina ögon en ganska så låg timersättning!!! Jag skulle nog i så fall lämna in dem till Expert
Kolla om du hittar en begagnad scanner (eller ny om du har råd) med ICE tror jag det heter. Det känner av smuts och repor med ir och tar sedan bort det från bilden. Brukar dock ta tid att scanna med ICE. Så här gjorde jag när jag skulle scanna många bilder efter en resa (säkert 200 som jag scannade): De flesta scanners går att mata med fler än en diabild, min tar 6 omonterade eller 4 monterade. Jag gjorde lite scanningar så att jag fick bra medelinställningar för färger, ljushet osv. sedan matade jag in sex bilder och scannade, medan detta skedde så gjorde jag något helt annat, kom tillbaka efter en liten stund, matade in sex nya. Det tar väldigt lång tid att scanna så tipset är att du tar lite varje kväll, sätt dig och kolla på tv och titta till scanningen lite då och då. Om du har några svårscannade bilder så lägg dem åt sidan och lägg lite mer tid på dem sen.
Finns en ny diabildsscanner som går att mata med hela magasin, vet inte vad den går loss på, men då kan den ju scanna upp till 100 bilder med cs-ramar (eller 50 med vanliga) medan du sitter och kollar på senaste avsnittet av House.
Tusen tack för hjälpen:))Det blir nog till och investera en Scanner.
//Diana