EOS 550D
Igår när jag fyllde år fick jag Canons EOS 550D,tycker redan den är underbar!
Någon mer som är ägare till kameran?
Vore roligt att utbyta lite kunskap med den..
Övriga får också såklart skriva.
Jag har en Nikon D3000:D
Har en kompis som har den som du har:D
Jag har 500D'n, underbar kamera :)
Det enda jag kan säga om den är att den fått bra kritik i fotopressen vid tester. Den har bl.a. snabb Autofokus. Det är klart att det är en bra kamera!
Se bara till att ha bra objektiv till den, viktigast av allt!
Själv fotograferar jag med Nikon sedan över 30 år.
Mvh
Assar
Helt ny med systemkamror, nr 3: Betyder de att de är lika varandra eftersom både heter "500"D? :)
Tackar… 
Woozy
Kanon eller Canon? 
Woozy
Fina grejer det där..
Woozy
Wow ;)
Kan visa lite jag hunnit fota sen?
Kan man fota i regn?

Kameror som inte är väderskyddade bör man undvika att plocka fram när det spöregnar, men man kan skydda kameran med lämpliga medel; plastpåse är ett, paraply ett annat. Paraplyet kan användas på mer än ett sätt, om man har ett vitt kan man ha det som reflektor eller diffusor, och om det är mörkt kan man ha det som parasolll för att i soligt väder hindra direkt solljus att träffa linsen när man tar i motljus.
I lättare duggregn eller bara allmänt fuktigt väder brukar det inte vara något större problem att hålla kameran lagom torr. Det kan räcka med ett motljusskydd för att hindra att vattendroppar kommer på linsen. Om man i övrigt skyddar den i en väska eller innanför kläder kan man slippa att vatten kommer in.
Tack,bara vart ute i lite dugg en gång så.
Är de linsen som är viktigast att skydda?

Nej; det jag menar är att när man tar bilder kommer vattendroppar på linsen att försämra dess prestation; alltså vattendroppar som landar frampå linsen. De gör ingen skada, men de sänker kontrasten i bilder man tar när dropparna finns där. De kan också synas på bilden om det är ett vidvinkligt objektiv.
Däremot kan andra delar av kameran skadas av vatten. Vatten kan leta sig in i obektivets mekanik och också in i kamerahuset genom olika öppningar, till exempel knapparna som man trycker på eller luckorna som täcker batteri, minneskort och kontakter.
Ok alltså ska man inte vara ute då de regnar utan skydd haha,tack!
Fralice!
Ta en ganska stor plastpåse och gör ett hål som du kan sticka ut motljusskyddet genom med en gummisnodd runt så påsen sitter fast. Du har kameran i påsen som skall vara så pass stor så att du kan göra nödvändiga justeringar. Fungerar utmärkt. Köp fryspåsar dom är kraftigare.
Mvh
Assar.
Man kan ju sy ett skydd av ett snyggt vattentätt tyg också
Assars.smart,motljusskyddet=objektivet&linsen?

Har du gjort de Monis?

Motjlusskyddet är som en strut frampå objektivet för att skugga den lite om man tar närmre riktning mot solen. Det kan också hindra att vattendroppar når den främsta linsen om man tar i regn, eftersom det skjuter ut en bit framför.
Jaha en sån,de har jag tyvärr inte!
Självklart sitter motljusskyddet på objektivet och objektivet sitter på kameran, Om du inte har motljusskydd skaffa ett sådant till ditt/dina objektiv. Mycket bra när man skyddar utrustningen mot regn med mitt tips med plastpåse.
Mvh
Assar
#20 Nej, jag har inte gjort det, men tänkt på det många gånger. Nu är jag inte i lika stort behov längre då både mitt hus och vissa objektiv är vädertätade. När jag har behövt skydd har jag använt en plastpåse, men det är ju snyggare om man har nåt lite proffsigare. Det finns billig vävplast att köpa i välsorterade tygaffärer, den typ man ofta använder som finare vaxduk. Jag sydde en bönpåse med handtag av galontyg, det blev kalasbra

Har en canon 500D, Väldigt nöjd med den även fast jag bara har 18-55 och 70-300!
Gillar att den är så lätt om man gemför med mina förra Samsung GX-1L som vägde mycket och jag är väldigt klen 
Jag skulle nog beskurit bilden lite mera, men det är en smaksak. Fina färger, komposition och skärpa. Riktigt söta små djur, och fin bild. Det där med beskärning är en sjuka hos mig, går ibland till överdrift.
Efter som det ser ut att vara en kamerarem, tror du dom har någon tanke på att plåta dig?
Mvh
Assar.
Jag gillar själv den ljusa bakgrunden!
Djuren kallas gerbiler,de heter Pierre&Jack. 
Visst är de en kamerarem,till en gamal odigital systemkamera,så kanske de inte heter men du förstår.
Den var väldigt bred med lite av kameran innan,så jag beskärde den så pass mycket att inte biten av kameran syndes,och ville inte klippa av remmen till vänster,och då försökte jag ha så likt/långt utrymme åt både hållen.
Det gjorde du nog rätt i, bilden är din idé, och bilden är fin! Tack för info om sötnosarna
Mvh
Assar
> Assars: Det var en härlig samling Nikon grejer du hade :) Jag har en Nikon D5000 som kom i julas, och tillhörande kitobjektiv 18-105 då det var ett erbjudande och jag tog det lite längre objektivet, har funkat utmärkt men längtar till att bredda samlingen :)
Det blir inte så mycket bättre bilder för det! Det är habegäret som styr. Men visst, jag älskar 70-200:n, f/2.8 VR.
Det värsta är att jag också har andra kameror, bl.a. den här som bilden är tagen med. Panasonic, Lumix LC-1 IF (objektivet ändrar aldrig storlek/zoom/fokus) med en (Japansk) Leicazoom DC VarioiSummicron 1:2.0-1:2.4, 28-90mm räknat i småbildsformat, en liten trevlig "leksak"!
Mvh
Assar
Fralice skrev:
"
EOS 550D
Igår när jag fyllde år fick jag Canons EOS 550D,tycker redan den är underbar!
Någon mer som är ägare till kameran?
Vore roligt att utbyta lite kunskap med den..
Övriga får också såklart skriva."
Har precis skaffat en Canon EOS 550D med kitobjektivet Canon zoom EF-S 18-55 mm 1:3,5-5,6 IS.
Fick den från Cyberphoto i går. Jag tycker det verkar vara en mycket bra kamera. Den är liten, behändig, tar bra bilder, har enkla lättbegripliga menyer och är lätt att ställa in trots att det bara finns en inställningsratt.
Och skulle det vara mycket dåligt väder så kan jag ta till min gamla Canon EOS 40D, men jag tror inte jag kommer att använda 40D:N så mycket för den är så stor och klumpig.
Den här bilden tog jag direkt när jag packat upp kameran i glödlampljus i mitt kök. Av-läge, 3200 iso, Vitbalans gödlampa med kitobjektivet
Har en Canon eos 500D, fullkomligt älskar den
Har objektiven 18-55mm & 55-250mm f/4-5.6 om jag kommer ihåg rätt :)
33: Så kul med samma kamera!
Men nu har jag lärt mig kameran , men inte mitt nya objektiv..