Kortläsare
Hej! Haft en kortläsare(usb) från Lexar som jag fick till kameran. Det har glappat och vart besvärligt och idag har de inte ens ploppat upp någon ruta när jag sätter in den så antar att datorn inte kan läsa den överhuvudtaget..
Har ingen kortläsare i datorn heller.. Vilket sätt är bäst att överföra bilder på?
Eller kanske någon har en kortläsare som ligger och skräpar och kan skicka den till mig.. Haha. 
USB-kabel mellan kameran och datorn?
Annars är mitt råd att du köper en ny kortläsare. Det är mycket smidigare, speciellt t.ex. när kameran har slut på batteri. Det finns väldigt billiga minneskortsläsare för 30-50 kr.
1: Fick ingen sådan i mitt kit.. Eller man kanske kan ha en usb sladd hemma som egentligen inte är till kameran?
Jaså? Trodde de kostade iaf runt 300 kr, är du säker på att du inte tänker på vanligt usb? :o
Kom på att det kanske är bäst att försöka lista ut om det verkligen är kortläsaren det är fel på. Har du testat att byta USB-uttag? Fungerar minneskortet som det ska? Testa att formatera om minneskortet och byta USB-uttag.
Du behöver inte ha en USB-kabel speciellt anpassad för din kamera. En helt vanlig USB-kabel med mini-USB på ena sidan borde fungera. Jag är stensäker på att det är en kortläsare jag tänker på. Har nämligen just beställt en SD-kortläsare för 32 kronor.
Antar att det är självaste saken man sätter in i datorn. Den går typ att vicka på! :/
http://www.nödvändig.se/shop/17997/art97/h6259/6456259-origpic-5844f4.jpg
Sådan jag har ser ut som denna typ.. :)
Är det verkligen ett Micro SD-kort du har i din kamera?
Teknikproffset har billiga kortläsare. Men se till att du vet vilket slags minneskort det är du har innan du köper något.
På mitt minneskort står det: Lexar profession, 8gb , det är de enda som står :p

Jag antar att korttypen är SD till kameran, och är det 4GB eller mer, så är det SDHC. Det är alltså SDHC som är det viktiga att kortläsaren ska klara.
Det finns fortfarande en del billiga läsare för SD som inte klarar SDHC, så det är en sak man måste kolla.
Ser det ut såhär?

8: Exakt ;)
Då är det en kortläsare som kan läsa SDHC-kort du behöver. Det står alltid någonstans vilka kort som läsaren kan läsa, i produktbeskrivningen och ibland i produknamnet. Det är SDHC du ska leta efter.
Scandinavian photos egen kortläsare klarar 9 olika kort. Den är både snabb och billig.