Tips på Objektiv?
Nu har jag verkligen tröttnat på objektivet som följe med min Nikon D40! Har haft det sedan Mars 09. Letar efter ett allround objektiv elr ett zoom objektiv, men det är verkligen svårt att hitta något som man vet folk har blivit nöjda med också. Så någon som har något tips? Priset bör ligga runt 2000-2500.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Nja, om du har "objektivet som följde med" så är det ett allroundobjektiv och zoom, så lite mer specifikt bör du nog framställa dina önskemål.
Om du är ute efter ett objektiv som har större omfång på zoomen och som har längre brännvidd i teleläget, men som ändå är "allround", så kan du titta i den här listan. Räkna med att ett billigt objektiv med stort zoomomfång inte ger fullt lika bra bildkvalité som objektiv med mindre zoomomfång, och att de billigare också har lite lägre ljusstyrka i teleläget. Om du skaffar ett sånt objektiv, så dubblerar det vad du redan har och ger inte bättre resultat.
Listan i stycket ovanför innehåller objektiv som överlappar det som du redan har.
Om du i stället vill utöka möjligheterna, men dra fördel av att ha en systemkamera, så kanske du borde titta efter objektiv som inte överlappar det du redan har, utan i stället kompletterar det. Då kan du ta en titt i den här listan. De objektiven har inte lika stort omfång, de går inte ner till vidvinkel, så de är inte lika "allround" som objektivet du har. Men man kan förvänta sig lite bättre prestation inom det område som de täcker. Det blir i så gall ett komplement till objektivet som du säger att du har "tröttnat på".
#1 Tack för tipsen :-), jo det nuvarande objektivet är ju helt klart allround men vore skoj med ett som är lite bättre ;-)

Men det är ju ett jättebra objektiv. Vad är det som gör att du nedvärderar det?
Vad är det du saknar hos kitobjektivet och vad vill du kunna fotografera med ditt nya?
#3 Har hört från många andra att kitobjektiven ofta inte är så bra (?) jag är inte jätte missnöjd med objektivet som jag har nu, utan känner att jag vill utvecklas och testa ett annat slags objektiv.
#4 Jag vill kunna fota porträtt, djur.. är helt ny på det här med objektiv så jag är öppen för förslag på de flesta sorters objektiv.
Ursäkta om jag lånar din tråd lite men söker också till ett objektiv till min Nikon D40, har haft det objektivet som följde med köpet alltså 18-55 men det har tyvärr gått sönder.
Så tänkte köpa ett nytt, ska man satsa på ett likadant eller köpa ett "bättre"? Exakt vad som är bättre vet jag dock inget, är totalt och helt och hållet novis. Det enda jag känner är väl att jag gärna skulle haft lite mer Zoom men vill såklart inte förlora allt för mycket i bildkvalité.

Jag tycker du ska behålla ditt objektiv tills du vet vad det är du saknar med det. Under tiden, skulle det ju sitta bra med lite nya kunskaper om objektiv, och säkert med kameran i allmänhet, så jag skulle rekommendera en gratiskurs om fotografi på nätet, till exempel KAMERAVÄSKAN

#6 Det finns faktiskt flera lite längre zoomar som på ett par sätt kan ses som bättre än det vanliga kitobjektivet.
Här är en lista på det mesta som finns av normala zoomar som går från vidvinkel till lätt tele. Lite grann får man vad man är villig att betala för,
Om du vill ha längre zoom så finns de i den här listan. Ett mycket bra objektiv är det här, med längre zoomomfång än det vanliga kitobjektivet. Jag tycker att det ger bättre bilder, kanske främst för att det har snyggare oskärpa.

#5 jag håller helt med pellepiano. Objektivet du har duger till väldigt mycket, och det handlar mest om att lära sig använda grejerna som man har. Det går att ta bra bilder med alla objektiv, med alla kameror; det handlar inte om att köpa sig prylar för att få "bättre bilder", utan precis som alla andra former av konst måste man lära sig sitt uttrycksmedel och verktygen som man har. Att man är begränsad är en utmaning, och det är ingen hjälp när man är så pass ny att samla på sig mer saker. Om du hade något specifikt område där du tror att du kan ha nytta och glädje av ett annat objektiv, så skulle du kunna beskriva vad det är du vill uppnå och kanske få bättre råd. Men om det är mest att andra påstår att "kitobjektiven ofta inte är så bra", då gäller väl närmast att visa att dom har fel.
Tack för råden! Jo visst är det så att objektiven inte gör bilden fullt ut utan att det är fotografen. Jag har under de här snart två åren som jag haft systemkamera lärt mig väldigt mycket och kan grunderna. Men det är klart att det finns en massa att bli bättre på. Får fortsätta leta efter objektiv och se om jag hittar just "det där".
#9 Jag har länge funderat på ett macro objektiv då jag ofta fotar växter & små insekter och känner att med det objektiv som jag har kommer jag inte tillräckligt nära. Använder ett +4 close up filter som fungerar bra men vill komma ännu närmre. Men så vet jag inte hur "fast" man blir med ett macro objektiv? Fungerar det att använda till bilder som inte ska vara tagna lika nära?

Jomenvisst fungerar det.
#11 Vad bra, då blir det ett macro objektiv jag får leta efter. Var pga det jag skrev i #10 som jag funderade på andra slags objektiv. Tack för hjälpen!