Kvaliten vid förstoringar.
Jag har ett par bilder som jag vill beställa som förstoringar eller canvastavlor. Jag är rädd att jag kommer bli besviken om jag nu gör detta, att min kamera inte klarar av lite större förstoringar. Jag har ju en vanlig liten billig pocketkamera som jag fotograferar familjen med.
Vill tex ha denna bild på min dotter i 50x70cm. Kommer bildkvaliten finnas kvar i en såpass stor förstoring? Eller behöver man förbättra bilden innan man gör förstoring?
Interpolera i valfritt bildbehandlingsprogram, t.ex. Gimp, sedan är det bara att köra. 8 megapixel är inga problem för den typen utav förstoring.

Eftersom man tittar på längre håll på en större bild, så finns egentligen inte någon orsak att fundera över "kvalitetsförsämring" vid förstoring. En bra bild är en bra bild också i ett större format.

Ok. Tack. Interpolera (det har jag aldrig hört talas om innan men det löser jag nog) och beställa. Ska bli så fint på en vägg i nybygget.
Gå in på crimson.se så kan du se vad de har för önskemål för bilder (antal pixlar) i olika storlekar.