En fråga om sd-kort
Jag blev förvånad när jag köpte min canon 1000d och fick höra att de säljs med sd-kort. Jag sålde min olympus (som hade både cf och sd, men jag använde cf) med cf-kort vilket var bra i så fall. Men vet någon varför använda sd-kort när de alltid hade cf?

Minneskort är intressant. Compact flash-kortet CF är en vidareutveckling från PCMCIA-kortet. jag har sparat mitt första minneskort av nostalgiska skäl, just ett PCMCIA-kort på 1,2 GB. När det släpptes var det något enastående och jag vill minnas att prislappen var kring 30000 SEK.
Anledningen till att CF-kort fortfarande används i proffskameror är att det fortfarande är något snabbare än sd-korten, samt att man kan hantera dem med vantar på händerna. Till nackdelen hör att stiften i kameran är mycket ömtåliga.
Numera är SD-korten i stort sett lika snabba och de börjar de facto bli standard. Helst hade jag sett ett större (i formatet) SD-kort.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Ett tips om man tycker att de är pilliga är att sätta en bit tejp på, som man viker så att det inte finns något kladd. I de flesta kameror och kortläsare får man in kortet ändå utans strul, och man kan då ha en liten flärp att dra i när man ska ta det ur kameran.
Ett litet problem är skrivskyddspluppen, som fungerar mekaniskt mot en liten strömbrytare endera i kameran eller i kortläsaren. Den råkar ibland hamna i skrivskyddsläge när man skjuter in kortet och i värsta fall kan den ramla bort när man tar ur eller sätter i kortet. Om man lägger en mycket liten droppe snabblim på den, så sitter den där den ska till ingen förtret. Jag har aldrig haft orsak att skrivskydda ett SD-kort, och de mindre minikorten saknar helt den finessen. Det finns däremot på adaptrarna som man kan sätta de små i. Det är bara en liten plastgrej som kan skjutas mellan två lägen.
Om man skulle tappa bort den kan man ersätta den med en liten bit av vad som helst, kartong, tändsticka etc, som man fäster med snabblim.

¨#2 just det problemet har vi på sd-kort på en kompaktkamera.. sätter man den in inbyggd kortläsare så är det inte möjligt att klippa bilder utan bara kopiera