Kompakta systemkameror?
Jag är i köpartagen och står helt rådvill. Tänkte kolla om någon här hade lust att ge sin syn på saken?
Jag ska köpa en ny kamera och vill ha en bättre än den vanliga klassiska kompakta digitalkameran. Kan idag inget om fotografering i princip, men vill lära mig. Det jag vill ha är en
- lätthanterlig kamera med möjlighet till att pröva på mer avancerade inställningar
- bra meny med val (porträtt/landskap/rörelse etc.)
- bra optisk zoom
Har kollat runt och stött på dessa:
Canon Eos 1000D
Canon Powershot G11
Nikon Coolpix P100
Panasonic Lumix DMC FZ35
Olympus E-450
Är det någon som har lust att lägga en röst (med motivering gärna)?

Du har listat två systemkameror och tre andra. Canon PowerShot G11 är en mycket bra kamera med manuella möjligheter och den kan också spara RAW, men det är inte en systemkamera. Den aktuella modellen är G12 som har någon fördel framför G11, främst en vridbar skärm.
Om du i stället vill ha systemkamera, så finns nu flera som är mer kompakta än Canon EOS 1000D och Olympus E-450. Men du lär inte hitta någon billigare än E450, som kanske är den mest prisvärda systemkameran för tillfället. Det är en utgående modell som reas för ungefär 3000 kronor.
Bland de kompaktaste har Olympus några modeller i m4/3-format, och det finns också Panasonic i liknande modeller. Panasonic har också ett par modeller med elektronisk sökare. Och så finns exempelvis Samsung NX10, och även Sony har gjort några modeller som är spegellösa och kompakta. De två senaste från Sony är inte lika kompakta som NEX3 och NEX5, men å andra sidan har de elektronisk sökare och kan användas med alla objektiv till Sony och Minolta med AF.
Om du alls funderar över Canon EOS kan det vara god idé att också titta på Sony a33 och a55. De är ungefär lika stora, men med nyare teknik, och a55 har en av de allra bästa sensorerna idag.
Men kanske en kompaktkamera passar dig bättre, och då kan jag verkligen rekommendera Canon PowerShot G12.
Tack för att du tog dej tid att svara! Ja som du märker så har jag inte så bra koll på det här med kameror. Tror nog inte jag riktigt vet vad som karaktäriserar en systemkamera riktigt heller.
Fick tips om att objektivet skulle ha en bildstabilisator, vad innebär det?

Om du väljer Olympus, Sony eller Pentax systemkamera behöver du inte fundera över bildstabilisator, eftersom de har den i kamerahuset. Till andra kameror är det bra att ha stabilisator, särskilt med långa brännvidder. De två långzoomkameror som du har nämnt och kompaktkameran har det, men på Canon EOS får man se till att objektivet har det.
Stabilisatorn minskar risken för skakningsoskärpa på fri hand. Den gör det möjligt att ta skarpa bilder med tele utan stativ.

En kompakt med stor zoom brukar inte vara en god lösning. Den är helt enkelt svår att hålla still när den är så liten. De fina kompakterna, som ofta kostar som en systemkamera, har ganska ofta en fast, relativt vidvinklig optik. Just vidvinkeln är användbar på en kompakt, då formatet gör att man gärna använder den inomhus vid fester o. dyl.
Något jag är allergisk mot är elektroniska sökare. Jag har varit med om flera som spökat i motljus, men något som verkar riktigt intressant är hybridsökaren som kommer i Fuji Finepix X100. Förmodligen har kameran säljstart någon gång under våren.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Canon G11 har vridbar skärm, så om det är enda fördelen mot G12 kan du nog få tag på en G11 till något lägre pris. Jag har en G11 och är mycket nöjd med den.
/Désirée
Gud vilken djungel det är! Vi har läst och kollat och frågat och vi är väl nere på två alternativ nu. Det blir antingen en
Olympus E-450
eller en
Olympus Pen Epl1
Vad tror ni? Kommer jag sakna sökaren hos Pen? Och vi valde bort Canon Eos 1000D för att den kostade lite mer än E-450 trots likvärdig produkt. Har vi fel där?

Det finns en väldig massa olika kameror, och de två du nämner har en ganska stor skillnad i sin uppbyggnad. Det handlar till stor del om vad man trivs med, så det går inte att avgöra för en annan person vad som för henne är rätt eller fel. Man kan peka på felaktiga resonemang, men när det kommer till smak så är vi olika.
Pen är gjord för att vara liten och lätt att ta med sig. Det är en lite nyare kamera än E-450, och det betyder att den har en nyare sensor; lite mer megapixel, men DxOMarks visar att E-450 kan vara marginellt bättre; färre pixlar på lika stor sensor betyder att de kan vara större, och det kan vara därför E-450 presterar bättre. Den stora skillnaden är storleken på kamerorna och sökaren. E-450 är en spegelreflexkamera medan Pen är spegellös.
Spegelreflexkameran kan ses lite som en dinosaur; den kommer att försvinna och nyare kameror kommer i större utsträckning att sakna spegel. Men tekniken är ännu inte fintrimmad, så vi kommer helt säkert att få se en utveckling mot bättre sökare och bättre bildskärmar än de som finns idag. Det finns svagheter i skärmsökare, men den har också styrkor när man jämför. Den bästa skärmen jag har sett är den på Samsung NX10, och man kan vänta sig att liknande teknik kommer också på andra kameror.
Och samtidigt som det äldre systemet har svagheter som hänger ihop med att det är en komplicerad mekanisk och konstruktion, så är systemet, genom att det har funnits ett tag, ganska väl utbyggt.
Så svaret är inte enkelt, och det är bara du som kan avgöra vad du trivs bäst med. Jag har märkt att när jag använder min kompakt, så tittar jag aldrig i sökaren, kanske för att jag inte litar på vad jag ser där och inte kan komponera bilden precis som jag vill ha den. Skärmen är för mig ett bättre alternativ. Samma gäller min systemkamera, jag använder oftast skärmen. Sökaren har jag mest när jag finställer skärpa manuellt med förstorad bild, men också när jag tar på fri hand. Om jag vore tvungen att välja mellan sökare och skärm skulle jag ta skärmen.
Spegelreflexsökaren på de billigare kamerorna är också ganska liten och inte särskilt ljusstark, vilket hänger ihop med den lilla sensorn och att objektivet har ganska liten ljusstyrka, men också att de billiga kamerorna inte har prisma, utan speglar, för att vända bilden rätt, och speglarna stjäl ljus. Så jag är inte nöjd med reflexsökaren i någon av de billigare kamerorna, eftersom den är svår att använda för att finställa skärpan och det är omöjligt att bedöma skärpedjupet.
När det gäller "likvärdig" är det ju inte heller solklart. Huset 1000D är när det gäller möjlig bildkvalité marginellt bättre än 4/3-kamerorna från Olympus, men det hänger ju också på optiken. Ergonomin hos Olympus tycker jag är mycket bättre, bland annat för att en funktion som jag använder ofta, nästan jämt, är bökig att använda på alla Canon systemkameror, men enkel på i stort sett alla andra, manuell Vitbalans. Men alla använder inte vitbalansen lika flitigt, och många ställer aldrig in en egen Vitbalans, så för dem är det oväsentligt. Den som har vant sig vid Canons sätt kan vara helt nöjd med det och omedveten om att det kan göras bättre.
Det är många bollar att hålla i luften, och det finns olika kriterier för olika personer för hur man väljer. Jag valde ju en spegellös kamera, men som "early adopter" har jag så klart hittat buggar i systemet, som drar ner intrycket, men som ändå inte får mig att tro att jag valde fel. Kameran som jag tycker ser mest lovande ut idag är Sony a55, men också a33 är en mycket bra spegellös. Det enda negativa jag ser hos dem är att de är byggda för att likna konventionella kameror, med en onödig knöl uppe på kamerahuset, där annars prismasökaren brukar finnas på spegelreflexkameror; en ful formgivning som inte fyller någon funktion.
Jag tycker inte att man ska titta för mycket på priset; jag valde själv bort en mycket bra kamera som jag kunde få i princip gratis, för att jag hellre ville ha den som jag i stället köpte. Jag hade redan provat att fotografera med den andra kameran, och jag tyckte att sökaren var för dålig och att det var krångligt att använda den manuellt. I synnerhet vitbalansinställningen var mycket irriterande. Kameran som jag skaffade i stället har utmärkt ergonomi, och det tycker jag är viktigare än måttliga skillnader i möjlig bildkvalité.
# 7
TACK!
Det låter som om du bör köpa en Epl1. Den är utformad för den som inte kan så mycket om fotografering med en mängd automatik samtidigt som den går att köra helt manuellt. Det är dessutom den näst nyaste kameran från Olympus vilket borgar för att det är den som under gynnsamma förutsättningar också ger näst bäst bildkvalitet.
Men som vanligt beror det på val av optik och skickligheten hos fotografen.
mvh/gurin som inte har någon spegellös Olympus men en mängd av de andra.
mvh/gurin
Det blir nog en canon g12.
Vi är inte helt säkra men börjar tröttna på beslutsångesten alla dessa val frambringat.. Den känns lättare att hålla och manövrera i jämförelse med Pen. Sen gillar jag nog att kunna fota och zooma med en hand.
haha du är inte ensam om dessa beslutsångest kring saker. Lycka till i ditt val av kamera.