Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1282 ggr
amand
0

Första systemkamera?

Jag funderar på att köpa en systemkamera eftersom jag älskar att fotografera och jag vill gärna lära mig mer!
Jag har redan läst artikeln "Ny kamera". Men jag skulle vilja ha lite tips på bra kameror. Hoppas någon/några har några förslag! :)
Mvh /Amanda

Anna
0

Du glömde något viktigt. Vad får kameran max kosta?

Och vad ska du fotografera?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

amand
0

#1 Hehe ooj.. Inte allt för mycket. Kanske högst 7000-8000. Kan man få en bra systemkamera för de pengarna? Annars kan jag ju kanske spara ihop till en dyrare kamera..
Jag ska fota mycket på djur, alla möjliga djur. Mest natur antar jag..

Anna
0

Jag köpte min Nikon D50 med kitobjektivet Sigma 18-50 för 6000kr i julas. Den har ju dock utgått nu och kanske inte finns kvar på så många ställen längre. Den har ersatts av mindre men nyare Nikon D40, kanske något att kika på?

Eller en Canon EOS 400D?

Jag tycker du ska gå till en fotobutik och testa olika systemkameror så du själv får en bild av vilken du gillar.

Lycka till

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

amand
0

#3 Tack för hjälpen Anna! :)

Talismana
0

Jag köpte en Nikon D40 och jag är nöjd med den Skrattande Bra nybörjar kamera, kan det ännu inte helt men jag lär mig ^^,

Mvh Erica

Banio
0

Alla systemkameror kommer att ge dig bra bilder när du kommit in i det och lärt dig kameran. Känn på den så att den känns bekväm i händerna och kolla över objektivutbudet. Är själv Canonfantast med en EOS400D, men får erkänna att Nikon har vassare utbud av optik + att förre sajtvärden Robert säger att Canons service (som jag aldrig behövt nyttja) är usel. Kolla också på Olympus - färgmässigt tycker jag de slår både Canon och Nikon, men de är sämre i dåligt ljus.

bildochfoto
0

Är själv en Canon användare och gillar min EOS 350D, men det är nog viktigt att förstå att om du satsar på systemkamera så kommer det att kosta mer än bara en kamera och ett kitobjektiv. Helst om du ger dig in och fota natur och vill komma nära djuren…

Jonas har en bra sida om det här med vad man kommer att behöva

Själv skulle jag nog spara upp till en Nikon D80 snarare än EOS 400D…mer för att Nikons programvara är bättre och att det finns enormt massa kunnigt Nikonfolk på olika forum. Kameran är också robustare och är man intresserad av naturfoto är det skönt med en robust kamera…

Fotokanen
0

Jag köpte en canon eos 300D som första systemkamera. Jag tycker att det är en bra nybörjar kamera men just nu måste jag byta upp mig för den är för "seg" för det jag håller på och fotograferar =P

Men om jag skulle vara du skulle jag sattsa på 300D om du inte vill lägga ut så mycket pengar annars 400D

[mingdie]
0

Förutom Nikon och Canon ta en titt på Pentax K100D. Mycket kamera för pengarna och med bildstabilator. Sony och Olympus är två andra att titta på.

Gå till en välutrustad kamera affär och titta på dom olika modellerna först. Efter du har känt på dom så titta vilka olika fördelar dom har och vilka som skulle passa dig.

Eddie

Emelie-G
0

Även jag har en nikon D40 och fotograferar mycket djur och natur vilket den duger utmärkt till. Den går att köpas med två objketiv för ca 8000.
Nikon D50 går även att få tag billigt eftersom den är utgående. Nikon D70/D70s är bra kameror, Canon eos 350D och 400D är nog inte heller fel.

Säger som Attlid, gå till en fotoaffär och känn efter! Hur ligger den i handen etc. Tror att du blir nöjd vad du än väljer.

MVH Emelie

Isak
0

Håller med Eddie. Åka in till Scandinavian Photo i Mölndal och kläm lite. Och försök bilda dig en uppfattning om olika kameror.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Lakrits
0

Känn på kamerorna och kolla vilka funktioner som skiljer dem och vilka du prioriterar. Tänk också på att kameror sjunker rätt snabbt i pris så om du känner att du verkligen vill he an viss modell som är lite dyr  kan det vara värt att vänta lite. Rent bildmässigt är väl alla kameror bra. Jag gillar min Sony a100 och speciellt extra ratten med viktiga funktioner så man snabbt kan hitta och ändra inställningar. 

/Hälsningar Mattias

Cerrolyn
0

Jag köpten denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323050 och den funkar jätte bra.

**MVH Cerrolyn

MB300E
0

sitter och funderar på att köpa just det packetet men har läst rätt mycke om Olympus och dom kommer ut med en ny nu i sommar som jag tycker har fina funktioner, kanske väntar till den kommit.