Dilemma
Jag går medieprogrammet, första året. Snart sätts datumet då vi måste välja inriktningar, jag var såhimla säker på att jag ville ha foto som inr. men min lärare ringde mig för någa dagar sen (jag är sjuk, därför ringde hon). hon sa att hon tyckte att jag skulle välja radio, för att jag har potencial för det, jag har mycket idéer som jag gör snabbt och enkelt. Jag skulle få göra reportage, som vi kanske kan sälja till radiouppland, lära mig sitta vid mixerbordet och sköta tekniken och så vidare. Jag tycker om att jobba med radion, har sänt två gånger förra terminen i vårat program som går i Håbo närradio. Jag brinner verkligen för foto, men som sagt, radio är också hur kul som helst. Jag tänkte på det att det lär ju finnas fler jobb inom radiomediet, eller vad tror ni? är det bara jag som har fått för mig det? någon som kan hjälpa mig lite på hur jag ska tänka. Inriktiningen går man i både tvåan och trean, i trean gör man praktik.
Tack på förhand!

Det är nog som du säger att det är lättare att få jobb inom radio och sen är det nog lättare att ha foto som hobby (två flugor på smällen). Om du tycker både är lika kul så är mitt råd radio
Jag tror det finns flera utbildningar att gå i ämnet foto i efterhand om det är skolningen du tror att du kommer att sakna. Kör på radio istället och frilansa vid sidan om. Jag brinner ju för foto men jobbar med något HELT annat.
Jo, det låter vettigt.. har förhoppningsvis ågra dagar på mig än.. ska tänka igenom det riktigt noga, men det blir förmodligen radio.
jag tänkte tillslut väldigt lågt om mig själv och försökte hitta på något annat.
men jag blev fotograf tillslut ändå, trots att jag försökte "hålla mig undan" det. innerst inne brann jag så mycket för foto att det var omöjligt att hålla på med något annat.
gör det du brinner för och strunta i vad andra säger.
Håller med Estethia här. Man blir klart bäst på det man brinner för. Min tanke var att om man verkligen har ett genuint och på gränsen obscent intresse för foto så kan man odla detta "vid sidan av".
För att vara tråkig och bara titta till framtida möjligheter inom arbetslivet så kan man ju säga att det borde vara enklare att presentera sig som
"Utbildad inom radio med ett brinnande intresse för foto, se min portfolio" än
"Utbildad inom foto med ett brinnande intresse för radio, lyssna på den här CD'n"
Just den där teknikbiten öppnar ju upp en del och det är troligtvis inget man sitter och läser till sig på kvällarna.
…jag vet att jag hade haft svårt att läsa in civingenjörsutbildningen "vid sidan av"… antagligen på grund av bristande disciplin, nu har jag ju haft kursledare och föreläsare som sparkat mig genom hela utbildningen 
Jo, men om jag väljer foto, som jag verkligen brinner för, kommer jag bli arbetslös den mesta av tiden då? Jag kanske måste flytta runt mycket, måste resa mycket. Jag tänkte på det som de andra sa; gå radio nu och ta fotokurser senare..
3. Se över hur du kan kombinera flera ämnen för att bredda dig inom området och kurser som kan läsas in i efterhand.
4. Det brukar _INTE_ vara en god idé att välja utbildning efter arbetsmarknaden. Det kan ändra sig eftersom alla tänker så.
Skulle allt skita sig så finns det alltid Konvux, vissa högskolor har tomma platser har jag för mig. Du kanske skulle bli en jättebra mikrobiolog eller läkare! Det viktigaste är nog trots allt engagemang och kreativitet, det visar att du kan prestera.
…men vad vet jag :-)

#6, att vara fotograf är inte att bara stå som en korvgubbe och sälja sina bilder. Kunderna kommer nog sällan till dig, utan du måste aktivt söka upp nya kunder.
Jag kan tänka mig att det är 80% sälj och 20% fota till en början. När du har arbetat upp en kundkrets så kommer 90% av alla dina nya kunder strömma in via din befintliga kundkrets.
Idag slog det mig, varför fotograferar inte fotografer mammorna som vill ha sina barn fotograferade? Hur lätt är det inte att säga att jag tar mamma också när du ändå är här, och du om du gillar bilden så betalar du - inget tvång.
Jag bokade in mitt 5:e bröllop idag. Brudparet har inte råd med en fotograf för en hel dag, men jag gjorde upp med min "kund" att de betalar vad en normal studio skulle ta, fastän jag är med en hel dag. Vi gjorde upp om att extraförsäljningen blir till hennes släktningar och vänner. Till festen kommer 70 personer, tar jag porträtt av alla personerna på festen och säljer bilder till alla dom så spelar det ingen roll om jag fotograferar prudparet "gratis".
Hälsningar
Robert
Gör det du tror att du kommer att trivas bäst med. Det tror jag är det långsiktigt bästa.
Vänliga hälsningar
Niklas
internet är fantastiskt. jag jagar aldrig jobb utan dom kommer till mig. jag har internet att tacka för det. dels för att jag har haft en hemsida sen 1997 och för att jag förenat nytta med nöje och gjort mig känd på en fotocommunity och därmed fått värdefulla kontakter.
jag gick aldrig några "fancy" fotoskolor så jag kan vifta med tjusiga betygspapper. men jag kan, via min hemsida, visa mina bilder och vad jag gjort.
idag räcker det långt så länge man har bilder att visa upp.
att fylla sin portfolio är oxå ganska enkelt idag, tack vare internet.
modeller och stylister, i samma sits som en själv, hittar man på modellbilder.se och med fotokompisar kan man tillsammans hyra studio och grejer för att få ner kostnaderna.
sen tjoffar man in en banner på nån lämplig hemsida, fixar rätt sökord så google gillar en och sitta å vänta så hittar kunderna dig.
lite förenklat, men inte så bökigt faktiskt.
jag uppfattar inte att det hela är så svårt som folk ville få det till. men så visste dom inte att internet skulle dyka upp.

#10, tack för kommentaren. Din kommentar är säkert till stort värde för nya, unga tallanger, som jag
, och även de som aldrig har haft ett yrke.
Du är ett levande bevis på att det finns jobb för fotografer och inte som många (vad det verkar som) fotolärare hävdar att det är lönlöst/hopplöst för nyblivna fotografer.
Hälsningar
Robert
Tack så mycket för er hjälp, det uppskattas.
Ser att du tillhör ridsportdelen. Varför inte sadla om och hoppa på hovslagaryrket? Det kan man sko sig på. Kan man bara tygla(r) hästens humör när man väl fångat in dem så borde det inte finnas några hinder på vägen. Har du tur får du resa till andra länder också.
[Jag skulle vilja tacka min huvudsponsor Gevalia som till stor del är skyldiga till detta sinnessjuka inlägg]

Eve, att fotografera något man känner till och kan eller har intresse för, är en väldigt bra väg att gå. Kan du din ridsport och börjar fotografera tjejer och killar med sina hästar så kanske du har en lönsam karriär som ligger och väntar på dig.
Hälsningar
Robert
fotord - Haha, en hovslagarkurs ska jag gå ändå, så jag kan sko mina egna hästar i framtiden :)
Robert - Ja, vilken kul idé =D