Annons:
Etikettövrigt
Läst 6326 ggr
hugoochip
1/2/11, 8:03 PM

Högupplösta bilder

Min pappa vill att jag ska fota hans tavlor när han har utställningar och sånt, och vill då att bilderna ska vara högupplösta. Då undrar jag:
-Vad är en högupplöst bild och hur fotar man en. Jag har en Nikon D3100 med kitobjektivet 18-55mm.

Annons:
eighteenlives
1/2/11, 8:25 PM
#1

Din kamera har 14,8 miljoner pixlar så det blir garanterat högupplösta bilder när du fotar med den. Se till att välja högsta kvalité i menyn också ifall du inte redan har det inställt.

Högupplöst betyder just många pixlar, dvs hög detaljrikedom. Med din kamera kan du vara lugn!

hugoochip
1/2/11, 8:30 PM
#2

Haha, okej, tack så jättemycket! :)

Vilken inställning ger högsta kvalité? :)

SwedenZoo
1/2/11, 8:35 PM
#3

#2 Jag har inte riktigt samma modell som du men så här har jag på min Nikon.

1Klicka meny

2Klicka in dig på kameran och välj hög

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

hugoochip
1/2/11, 8:41 PM
#4

3# Tack =)

[Sillen-91]
1/3/11, 2:37 AM
#5

Ett tips, försök helst inte att använda Pop-up blixten eftersom att oftast studsar ljuset på tavlan och det blir, ganska dåligt.

Försök att fota på ett stativ ( om du har) och lång slutartid, Pop-up blixten går ju inte att vinkla så.

Om du förstår, annars fråga :)

Inkanyezi
1/3/11, 3:02 AM
#6

Och vare sig du tar i lampljus eller dagsljus eller med lysrör av bra kvalité, så bör du ställa in vitbalansen efter ljuskällan som du använder. Se till att ljuset faller jämnt över tavlan (helst från båda sidor) och att det inte blir reflexer.

Använd histogrammet för att se att exponeringen blir rätt. Det ska gå nästan ut i högerkanten.

Annons:
pellepiano
1/3/11, 11:17 AM
#7

Högupplöst eller inte behöver du inte bekymra dig om så länge du fotar så stora bilder som kameran kan. Upplösningen kan du eller tryckeriet ändra till vad du vill i efterhand, den inverkar på inget sätt på kvaliteten eller storleken på bilderna, utan har bara med tryck att göra.

Så länge måtten på bilden är de största som kameran kan ta så är det lugnt.

Upp till toppen
Annons: