Garanti
Jag har köpt min kamera på Elgiganten och har 2 års garanti. Om jag nu skulle sälja min kamera innan 2 år kan man byta namn på garantin då.

Garantin gäller produkten, inte ägaren. Om den som tar över din kamera kan presentera inköpskvittot från Elgiganten så gäller garantin lika.
Men jag tycker inte att du ska fundera över att sälja. Man förlorar väldigt mycket; det går knappast att få ut mer än ungefär hälften för en begagnad kamera, och det är ganska svårt att hitta köpare för en udda kamera som NX5.
Du kanske funderar över om du borde ha något "bättre", men det går att ta bra bilder med din kamera också; det är faktiskt inte så mycket det som sitter framför pannbenet som avgör hur bilderna blir, det är mer vad man har bakom. I ditt läge skulle jag behålla kameran åtminstone ett par år. Det kommer nya hela tiden, och tillbehörsprogrammet kan öka till din kamera. Du kanske kommer att vara nöjd med den när du har lärt dig ordentligt, men innan dess kommer du inte att veta vilka önskemål du skulle ha på en ny.
Nej jag skall inte sälja bara undrade
Vad vet jag
Kryss i taket, Inkanyezi har fel ;) Det har inte hänt innan vad jag sett. :)
Garantin gäller bara den första köparen, det är den personen som butiken har avtalet med.
Man kan få bytt namnet på kvitto/garantibevis men det är inte något man kan kräva. Står det inte något namn på kvitto/garanti så är det inget problem, butiken kan ju då inte säga vem som är den ursprungliga köparen.
Jag har ingen 100%-ig pejl på vem som har rätt eller fel, Inkan eller nicro, men om det inte finns namn på ett kvitto borde det ju inte spela någon roll om det står ett namn heller? Man kan ju skicka sin man, fru eller sambo mm till butiken med varan och ingen frågar efter ägarens namn. Jag har iaf aldrig fått den frågan