Första systemkamera?
Just nu är jag väldigt sugen på att köpa en systemkamera, då jag redan fotar med en väldigt bra Kompaktkamera ( Powershot SX200 IS)
Men jag vill ta ett steg längre.
Jag känner suget av en Nikon D3100, men jag vet inte hur den är?
Har läst om den och den värkar bra,men du som har en D3100 , tycker du den är bra?
Skulle behöva tips och komentarer på både D3100 och andra bra systemkameror.
Skulle vara bra att snart få veta vilken systemkamera jag ska köpa, då jag kan börja spara redan nu :)
Denna kameran tycker jag verkar mycket bra!
Ska själv köpa den imon ^^
Nikon har ju tyvärr på sina nya kameror i instegs modeller och en bit uppåt tagit bort af-motor i huset så du kommer att gå miste om en stor del av objektiv utbudet om du vill ha autofokus.
Kolla även på Canons kameror i samma prisklass och framför allt åk till någon butik och testa dem ett par gånger. Först gången man håller på är man lite förvirrad så det är bra att ge det någon gång till man brukar får en hyffsad känsla för om man gillar kameran eller ej. Prestandan är ju ganska snarlik så känslan är också viktig.
/Mattais
Okej :D
Putt.

Du har redan en ganska avancerad kamera, som går att växa hela vägen i. Det man kan vinna med en systemkamera är en tekniskt bättre kvalité på bilderna, genom att systemkameran har större sensor, och att man kan koncentrera skärpan genom att använda stor bländaröppning så att man får litet skärpedjup.
Andra skillnader är att systemkameran, till skillnad från kompakten, löser ut direkt när man trycker ner knappen, och att inställningen av skärpa och exponering är snabbare. Vissa funktioner är också lättare att nå och använda på många av systemkamerorna, medan andra kan vara knepigare. Exempelvis vitbalansen är rätt tillkrånglad på Canons systemkameror jämfört med kompakterna.
En ganska stor fördel med kameran du har nu är att man kan använda CHDK för att inte bara spara i RAW, utan också för att få bättre kontroll över hur man exponerar, genom att CHDK kan visa vilka partier som blir överexponerade i realtid, så att man kan använda kompensering för att justera exponeringen innan man tar bilden.
Om du vill ha en systemkamera kan det vara värt att titta på Pentax K-x, som inte är fruktansvärt dyr, men ganska mycket bättre än de billigare av andra märken. Fördelarna med Pentax K-x är att den har en bättre sensor än de flesta andra, samma som sitter i Nikon D90, och att det finns ett bra utbud av objektiv, och att kameran har antiskakfunktionen inbyggd i kamerahuset.
Canon eos 1000D, Nikon D3000 och Nikon D5000 kan du ju också kika på! Nikon D3000 är föregångaren till Nikon D3100, men jag tycker inte att D3100 har så mycket mer finesser än D3000, men prisskillnaden är ändå ganska stor.
Om det är nikon som gäller så skulle jag ha kört på en Nikon D3000, men jag skulle bara ha köpt kamerahuset, och lagt mellanskillnaden mellan D3000 och D3100 på ett roligare objektiv än kitobjektivet :)
Men kolla även på Canon eos 1000D! =)
Jag har en Samsung nx5 men är inte helt nöjd! Skulle nog rekomendera Samsung nx10!
skulle vilja ha en sodan, men egentligen en system kamera!!!!!!