Tips på kamera?
Jag fick en systemkamera i julklapp men vet inte vilken jag vill ha..
Jag kommer fota hästar/trav mest. Men även natur och andra djur.
Ska helst inte vara för dyr (helst under 5000:-)
Är det någon som har tips på en bra men inte för avancerad kamera? Jag vill ha laddbart batteri och att man ska kunna ta flera bilder samtidigt 
Tack på förhand 

Någon som vet om nikon D90 är bra?

D90 är en av de allra bästa kamerorna just nu, så visst är den bra. Den är bättre än nästan alla de andra. Om den sedan är rätt för dig är en helt annan fråga.
Köpte en igår och jag säger bara - WOW!

Hade egentligen siktat in mig på lillebrorsan D5000, men hittade D90 på mellandagsrean och slog till.
Kommer nog inte att ångra mig eftersom jag ville ha en bättre kamera än den p80 jag fotat med de senaste 2 åren - och lärt mig OTROLIGT mycket på!
Den 1 cm tjocka manualen som följde med fick mig att fundera lite på vad jag gett mig in på dock.
Finns ju hur mycket inställningar som helst!!
De första försöken bådar iallafall gott både vad gäller inställningarna och kvaliteten.
#1 Säger annars som #2. Vet du att du vill satsa på foto så är den bra. Har du mindre erfarenhet av foto finns det kanske både billigare och enklare kamror att lära sig på.
…fast det förstås, allt går ju att ställa in på auto även på en D90

Har en Lumix DMC-FZ28 nu och har hadt den i ett par år..
Har ni några andra förslag på kameror?
Bildkvalitén är väl egentligen inte bättre än de billigare kamerorna som jag har föstått det. Men D90:n har lättåtkomliga inställningar och är en grym kamera, har haft en i ett halvår nu och är inte besviken! På mellandagsrean nu ligger huset på 4999 :- på expert tror jag, men då är det ju det där med objektiv också. Du kanske ska kolla på ett begagnat objektiv?
Annars finns ju instegsmodellerna, i Nikon: D3000, D5000 och D3100.och Canon eos 1000D finns ju oxå, andra märken som Sony och Pentax har jag ingen aning om, men de finns säkert något spännande där med! 

Jo, bildkvalitén kan bli markant bättre med D90 än med de flesta andra, det är en av de större skillnaderna mot billigare kameror. Med ett par undantag, Pentax K-x och Nikon D5000. Här kan du se jämförelse mellan dem på DxOMark. Det är inte konstigt att skillnaden mellan dem är liten, för de har samma sensor.
D90 har enligt min men ing bättre ergonomi och känns mer gedigen. Den har också fokusmotor i kamerahuset, vilket vidgar objektivutbudet, till exempel att man får autofokus med Nikons billiga 50 mm objektiv.
Dyrare hus exponerar generellt bättre och om du felexponerar kan man photoshopa de hårdare med bibehållen kvalitet, bättre dynamiskt omfång. ;)
D90 är ett finare hus än många andra;)
Rekommenderar starkt Canon EOS 500D

#8 men den finns inte under 5000 :(
Canon EOS 1000D är lätt men SJUKT bra iallafall, särskilt om man har bra objektiv till! :) Jag har den själv och inställningarna är lätta och förstå plus att det ändå blir bra kvalite.
Dessutom ligger den strax under 5000 tror jag :)

#10 ja för 3999 på flera ställe med objektiv utan stabilisering (vi har ett med stabilisering så vi kan välja den utan)
Endast D90 huset finns just nu på mellandagsrean för 5000 kr, om du tänkt 5000 kr för hus + objektiv så måste du nog leta begagnat…

#12 inte alls :) om hon nu inte vill d90 utan en annn så hittar hon nog ny för 5000.

Nja, kameran du har nu har ett objektiv, man kan inte ta bilder utan. Skillnaden med en systemkamera är att objektivet är en lös del som man kan byta ut, och man kan bestämma vilket objektiv man vill ha.
Så visst måste du ha ett objektiv, åtminstone om du ska ta bilder.

Nu börjar jag fatta lite också Tack allihop 
När de gäller märket så får de andra ge tips, men en sak jag måste påpeka är objektivet!
Ofta, inte alltid, om man köper en systemare komplett med objektiv så får man ett ganska, hmmm… Jag vet inte ordet, så jag säger kort objektiv. Dvs att du kan inte "Zooma" särskilt långt.
Så du bör nog satsa på att köpa ett "större" objektiv direkt, jag har själv travare så jag vet ungefär vilka förhållanden som de är när man ska fota på bana, så t ex mitt objektiv 18-55, de är inte mkt att skryta med om man t ex vill fota när de kommer på upplopps rakan, kanske att man kan fota när de är som närmast, men inte en bit bort.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Det blev en Nikon 31000D

D31000 ;) Allt som slutar på d tillhör Canon :)

Oj vad många nollor det blev, lägg på ett par till vetja. 

haha oj då. jag menade Nikon 3100