Sortera bilder
Har ni något system på att sortera bilder på datorn, och i så fall hur? 
Har mappar med alla djuren var för sig, i deras mappar delar jag sedan upp varje år, sedan på hästen har jag egna mappar för ridning, trav, nh o lite andra.
Naturbilderna delar jag bara upp efter år.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Sorterar med hjälp av F-Spot. När jag för över bilderna till datorn sorterar den bilderna automatiskt efter år, månad och dag.
Jag sorterar i mappar efter kameramärke. Har haft en del kameror.
Månadsmappar som ligger i årsmappar funkar för mitt behov.
Sedan kan man ju ha en mapp döpt t.ex till "Redigerat" där man kopierar in bilder som man vill redigera. Då kan man undvika att råka "pilla" på orginalbilden.
#4 Jo, och det har jag, men i mina mappar så ser det ut såhär:
Seriös fotografering, här är bilderna som jag har fotat sedan jag skaffade min system, då blev det lite mer seriös på något sätt
> här har jag olika kategorier som djur, porträtt, landskap osv. Om vi låtsas att ag klickar på DJUR
> Här finns det ytterligare tre mappar, RAW, OREDIGERAT och REDIGERAT…
Så mitt system är ganska långt, det är därför jag tänkte se hur ni har det ;)
Har sorterat först efter motiv, tex natur, macro, människor osv. I de mapparna har jag sedan andra mappar döpta efter datum och i de mapparna ligger bilderna från det datumet. (;
jag vet inte ens var alla mina bilder ligger, inte sorterat någonstans! :)
nej, men jag har ju mappar för häst, hund, katt och kanin och sen har jag för natur, sen har jag typ.. 200 andra mappar som det ligger allt möjligt i!
jag har en gång så att katterna här hemma hade varsin mapp, hästarna hade varsin mapp, natur hade för år och årstid, men jag tröttnade så ja.. skaffade även en så kallad "sorteringsmapp". Så när jag la över alla bilderna la jag dom i den mappen och la dom sen där dom skulle vara, praktiskt! Fast just nu är det en mapp med minst 2000 bilder i och typ 40 mappar,
Jag behöver faktiskt också veta lite hur jag ska göra för att ha iordning på mina bilder, därför jag skrev här så jag kan följa och se om jag får något bra tips :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

I mappar efter År, månad, dag. Under varje mapp undermappar med Nef, Tif och jpg sedan taggas bilderna med lämpliga sökord så den går att hitta på ett enkelt sätt.