Glömt inställningarna för "fest bilder"..
Ni vet sånna här bilder där "motivet" är i fokus och ex. lampor i bakgrunden är helt utsuddade? Typ vimmelbilder eller liknande.
Hur ställer man in kameran för att få sånna bilder undrar jag..
Jag läste en himla bra artikel om det förut nånstans på internet men hittar inte till den igen.. Det var något med att blixten ska typ utlösas lite efter själva typ..exponeringen.. Eller nåt sånt! :P
(Jag har en nikon D3000)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Lite liknande det här fotot är vad jag menar, fast bakgrunden kanske är liite mer suddig..
(Tog bilden från http://schander.wordpress.com/tag/vimmel/)
Moderator edit: Med tanke på Upphovsrättslagen togs bilden bort. Länken till sidan räcker.
//MartinO
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Det kan finnas någon kamera som har program för att få den effekten, men annars gör man det manuellt eller med hjälp av bländarval (A) och blixt. Man ställer in kameran så att man får bakgrunden ett eller ett par steg underexponerad och så använder man upplättningsblixt; blixten ställs på "andra ridå" och styrkan ställs ner ungefär ett halvt till ett bländarsteg mot vad som man normalt skulle ha. Resultatet är att man får en exponering på ganska lång tid, som tar med bakgrunden med en del skakningsoskärpa, medan huvudmotivet kommer att få en skarp kärna genom blixten.
Man kan behöva sätta ett filter på blixten för att ljuset från den inte ska bli för blått. Man tejpar ett gelatinfilter frampå.
Och precis vilken kompensering och vilken blixtstyrka, ja det får du prova dig fram till.

Försöker prova just nu, men som den nybörjare jag är så är det några saker jag inte förstår… (som vanligt)
1: Hur menar du att man får bakgrunden underexponerad?
2: Googlade på 2:a ridå, och förstår vad du menar men dock vet jag inte hur man ställer in det heller.. Är det i menyn och sen där man får välja manuell blixt, 1/4 osv osv..
Om du inte vet heller exakt hur man ställer in det så är det lugnt, jag kan isånntfall fortsätta googla tills jag blir någorlunda klokare :D
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#3 Juste!! Nu minns jag ju :D Tack så jättemycket för din hjälp!
Ikväll ska jag försöka ta några sånna bilder :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp