lavar

Snygga bilder..jag tycker också att dom är snygga,,, ska kanske ta mej en tur i skogen i morgon… :-) har en stor frötall som står på vår tomt gräns, långt uppe är det en gren som är avbruten och den är täckt av mossa eller om det är lava… jag skulle vilja komma när den och ta några bilder. Får se om jag kan ta mej upp på garage taket så kommer jag i rätt höjd i alla fall. Jag återkommer med några bilder så småningom.

Tack,
Låter lite risky att klättra på taket men skall väl inte säga nåt för jag var ju alldeles nyss uppe på taket å sotade skorsten å mörkt var de oxå men de e bra för då ser man ju inte hur högt de är:-)
mvh/bjorsa

bjorsa, riktiga konstverk du visar upp. Prova med att sätt samman dom till en bild, du skulle kunna göra ett kollage av det hela. Bilder i olika storlekar på ett A4 papper eller liknande. I senaste numret av Digital Photo så får du veta exakt hur man gör.
Hälsningar
Robert

Tack Robert,
Kollage de låter läskigt de e ju sånt som skulle göra i skolan å som bara blev kladd brr men kanske tajm att bearbeta traumat av skolans undervisning i teckning så jag får väl försöka få fatt i ett nr av tidningen .
mvh/bjorsa
Man skulle nastan kunna pasta att du aven har anlag for macrofotografering. Jattefina! 
bosse

Tack Bosse,
mvh/bjorsa

#11 den blev bättre efter din cloning tack,de e just sådan grejjor som jag inte ser eller har öga för är väl bild döv av samma typ som en del är tondöva men å andra sidan är de ju svårt att säga vad som är rätt eller fel men jag tycker de du gjorde blev rätt.
mvh/bjorsa

Snyggt iram, jag föredrar nog originalet. Kan en annan vinkel göra bilden bättre, så att lavan "växer" in i bild, dvs gå runt lavan och få den att komma in i 45 grader in i bild?
Hälsningar
Robert

#13 fin bild den där lavan har jag inte sett men såklart har ju bara sett några st i våran lilla skog kanske dags att ge sig av på lavjakt nu börjar man verkligen få udda intressen
.
Men idag är jag kameralös fram till kvällen då min dotter har kameran å fotar/filmar sin utställning med kameran men imorgon blir de lavjakt :-)
mvh/bjorsa

#15 ,,, ok..ska plumsa iväg dit igen någon dag och frösöka med det,,
#12 då är vi två som är bild döv… jag stirrar blint på motivet att jag glömmer omgivningen,,, har börjat försöka tänka lite mer på bakgrund och så…men efterbehandling är jag urusel på,..:-)

#17, alla är vi barn i början. Jag kunde inget om Photoshop för ett år sedan. Har jag kunnat lära mig så kan du helt klart lära dig och mer.
Hälsningar
Robert

#18 :-) tack för förtroendet,,, det är engelskan som ställer till det, men lägger jag ner mer energi på det så ska det nog gå att lära sej lite mer…

#17 Ja efterbehandling av bilder är en konst i sig förut har ju one step photofix i paint shop funkat bra för mig bilderna har då blivit lite mer skarpa och färgerna har blivit klarare men nu är de något som är galet i min paint shop .
Har du provat att lägga till harrys filter till paint shop pro ?den skall finnas under länkar men kan inte hitta den nu men de kommer en länk senare
mvh/bjorsa
här länk http://thepluginsite.com/ välj download sedan harrys filter den är gratis den installeras i paintshop

#20 undrar vad som har hänt då i photofix,,, lägg ut en bild så kan jag testa och köra i min photofix i paint shop 8,,, så kanske du kan klura ut vad felet är,,, om min nu gör nått bättre förstårs…
tror jag hade harrys filter förut..nu har jag filter som är från Flaming Pear, men det är inte gratis, går att få fina effekter,,en bild på lava som jag använde Flaming Pears Lacquer på,,,
http://www.flamingpear.com/

de här filtret kanske skulle passa mitt ändamål när det geggas
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?prodid=5010057625
mvh/bjorsa

#24 bilden blev lika i mitt One step foto fix,,upptäckte när jag gick in i Automatic Color Balance att det är där "spöket" ligger i.. Remove color cast..bocka av den så blir det något bättre..
Sedan testade jag i Paint shop 10 (X) med Smart Photo Fix och fick då detta resultat,,går säkert att få bättre om man kan mer om sånt här :-)
jag har uv-filter till in gamla digitala och det blev något varmare bilder med det…skyligth filter är visst även ett uv-filter..rätta mej nån om jag har fel…kommer inte ihåg vad ett skylight filter gör mer…

#25: Du har fel om UV/skyligt-filter. Det är inte samma sak. Ett UV-filter är ett ofärgat filter med ett glas som filtrerar bort en del av UV-strålningen i dagsljuset. Detta ljus ses oftast som ett blåstick i skuggpartierna speciellt när det är klarblå himmel. Då är UV-ljuset som starkast. Ett skylightfilter är ett svagt rosa filter som kompenserar det blå ljuset och som gör att bilden blir lite varmare i tonen. Om jag minns rätt så finns det ett UV-filter inbyggt i digitalkameran och då ger inte ett ytterligare ett UV-filter någon effekt. Ett skylightfilter behövs inte för att få en varmare ton när du använder en digitalkamera. Det ordnar man i bildbehandlings-programmet eller RAW-programmet.

Mitt inlägg i #skulle hamnat i strängen bubblor men tydligen hade jag 2 explorer upp samtidigt så den hamnade här men de kanske inte gjorde något :-)
#28 BMJ men att ha ett uv filter som skydd mot stänk odyl de fungerar väl även om kameran har inbyggt uv skydd eller skall man ha något annnat filter som stänkskydd ?
mvh/bjorsa

#28 se där… man är en riktig amatör,,,, jag rörde ihop det där..jag valde skylight filter den här gången.. ville ha ett filter för att skydda optiken,,,, i min gamla digital kamera såg jag att det blev en varmare ton med uv-filter än utan filter… men det var endast en svag skillnad…

#16 vet inte om det är en riktig lava… kallar den för skägglava men vet inte om det är rätt benämning… udda intressen är alltid kul :-) jag fotograferar allt jag ser i princip..beroende på humör,,, och det är nog tur man bor i skogen inte har några grannar som ser allt tok man gör här hemma kameran…
Bjorsa:
Snygga bilder på lavan! Jag gillar särskilt första bilden där den "hänger i luften".