Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2185 ggr
AnnaKlara
0

Bilderna blir inte bra

Hej!
Jag har haft min D90 i drygt ett år. På senare tid har jag lagt märke till att bilderna blir sämre, framför allt i autolägen. I dessa lägen blir bilderna väldigt oskarpa, gråa i färgen osv. När jag fotar manuellt (som jag då alltid gör), får jag avsevärt bättre bilder, men inte alltid. Det känns som att den prioriterar helt fel bländartal, slutartider osv vid autofotografering. Jag har provat min väns 550D, och den kameran levererar helt fantastiska bilder i autolägena, speciellt i mörka förhållanden. Ångrar lite att jag inte köpte den istället. D90n funkar ju, den har inga fel, men det är just bilderna som blir dåliga.

Vad kan detta bero på? Är det mig eller kameran det är fel på? Man kanske borde lämna in den på rengöring eller dylikt?

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är helt omöjligt att säga vad det är för fel om du inte postar bilder som visar på hur det har blivit fel. Om du lägger upp bilder, så se till att Exif finns kvar, men man måste förminska bilden så att kortsidan inte är längre än 800 pixlar för att den ska komma in på iFokus utan att krympas av servern som slänger bort Exif.

Det mest sannolika är annars att du har gjort någon inställning som ligger kvar och som du av något skäl inte lägger märke till när du tar bilden. Om bilderna blir bra när du tar manuellt och det blir fel på autolägena är det främst kompensation och Vitbalans som kan spöka, men också ISO-inställningen.

Om du återställer kameran till grundinställning kanske problemet försvinner, men det är inte säkert, för det finns ett gäng inställningar som inte går tillbaka med tvåknappsåterställning. Dem får man åtgärda via menyn. Kolla bruksanvisningen.

MartinO
0

Om du använder uv-filter, så prova att fotografera utan det. Det kan finnas någon defekt som lurar automatiken.

Jag har stött på dessa problem med framför allt 18-55 och 55-200 VR med exakt samma resultat som du beskriver.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Mimmi
0

Det kan ju helt enkelt vara så att du har blivit så pass säker på att fotografera manuellt och kan mycket mer än tidigare att bilderna kameran tar i auto-läget bara verkar sämre än innan.

emelie92
0

Kan det ha något med objektivet att göra? Testa med ett annat objektiv.

beem
0

Gå till affären där du köpte den och be om råd.

Det är alltid lättare att på plats förklara dina problem.

Sorg är kärlek som blivit hemlös