Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2887 ggr
Sozzia
0

Canon 550d eller 1000d

Har tänkt köpa en digetal systemkamera, men vet inte riktigt vilken jag ska satsa på. Just nu står det mln dessa 2. Vad tycker ni?

Inkanyezi
0

Jag begriper mig inte riktigt på när man har snävat in till val mellan två modeller och sedan frågar vad andra tycker. Har det någon betydelse för hur man sedan ska välja?

Det handlar här om två modeller från Canon som skiljer sig rätt mycket. EOS 550D är en kamera tänkt för lite mer avancerat bruk än 1000D, och den har också ett högre pris. Den skiljer sig på många väsentliga punkter från 1000D, men förvånande nog är inte sensorn överdrivet mycket bättre, så man kan förvänta sig ganska liten skillnad i faktisk bildkvalité. En jämförelse mellan de två kamerornas sensorer på DXOMarks visar att det inte skiljer mycket, och att 550D har något större dynamiskt omfång. Det större bitdjupet (14 mot 12) gör också att man inte riskerar bandning i samma grad när man bearbetar råfiler från 550D som från 1000D. Om man vill ha mer bildkvalité för sina pengar kan man exempelvis jämföra med Pentax K-x, som trots ett hyggligt pris har bättre kvalité på sensorn, vilket ger bättre bildkvalité som resultat.

Och eftersom man kan få bättre kamera billigare om man inte låser sig vid märken som man i stort sett inte vet mycket om, så undrar jag varför man har snöat in på att det ska vara just en Canon. Är det för att en miljon flugor inte kan ha fel?

Sozzia
0

#1 Ha, ha… Det är nog pga fluggrejen + att jag har haft Canon tidigare och varit nöjd. (Dock den analoga Canon eos 300.) Men jag kanske ska tänka om. Såg ditt också inlägg ang. Nikon D90, men då kan jag ju inte använda mina obejektiv… Obestämd

TildaH
0

Jag älskar Canon, använde Nikon en timme, aldrig mer, de är då ett som är säkert!

Men jag har själv mellanläget mellan dina val, 500D, inte lika dyr som 550 men mera "grejer" än 1000. Så det är mitt förslagOskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Afterlife
0

550d utan tvekan.

Lakrits
0

Har du haft Canon förut och är nöjd så satsa på 550, då vet du ju att du kommer använda den ett bra tag frammåt. Den tekniska bildkvaliten är knappast ett problem med dagens kameror men jag tycker personligen att det är vär lite extra att få en kamera som är snabb även när man fotar i raw-format och en riktigt bra skärm, lite sådana småsaker som kan irritera en annars.

Har du redan objektiv så finns det ingen större anledning att gå in på ett annat system.

/Mattias