Objektiv Tamron
Hej, fick ett objektiv till min Canon i julklapp.
Ett tamron 70-300 mm F/4-5.6 LD macro. Kan ingenting om det.. Någon som har erfarenhet? :D
Har hört att det ska vara bra men väldigt långsam autofokus.
Säger detsamma som föregående talare. (har själv objektivet, men till nikon) jag är mycket nöjd med den, förutom autofokuset som tycks ta en evighet ibland. Ibland vill inte autofokuset fungera överhuvudtaget, och då måste jag stänga av kameran, vänta en stund, och sedan försöka igen.
Skall man tala bildkvalitet är jag mycket nöjd! Men tyvärr, eftersom autofokuset är så långsamt, så missar jag ibland ögonblicksbilden när jag fotar hundar in action.
Men även om jag har bråkat en hel del med mitt objektiv, så har många bilder jag fotat med den blivit fantastiska! Några av mina favoritbilder har blivit till med hjälp av det objektivet! (nästan alla bilder fotade på agilitytävlingar på hemsidan är fotade med nikon D90 + objektivet. Http://www.hundliv.webb.se ) om du vill se :)
Mvh Emelie 
Tackar!
Förstår mig inte på hur man byter till micro, vill du förklara? :)

Du borde ha fått med en bruksanvisning, och det finns några viktiga saker att läsa där.
Man måste ställa objektivet på lång brännvidd, minst 180 mm för att kunna skifta till närbildsläget. Sedan när man ska ställa tillbaka, måste objektivet ställas på 1,5 m eller längre för att man ska kunna manövrera knappen till normalläget.
En annan viktig sak som står i bruksanvisningen är att man ska ställa objektivet på manuell fokusering när man sätter på eller tar av motljusskyddet, eftersom man inte får vrida fokusringen när den står på auto, för risk att skada mekaniken.
Jag vet det där med minst 180 mm, men det blir ju inte macro av sig själv även fast jag ställer in det+ macro på objektivet.
Förstår inte det sista.. Manuell fokusering? Var ett nytt ord för mig.
Bruksanvisningen var på engelska, visst förstår jag men många "fotoord" kan jag inte.

Nja, "manuell fokusering" är ett nytt ord, och ändå tror du dig veta vad "macro" skulle betyda? Jag tror att du får öva lite på nyfikenheten och ta reda på hur det funkar, för uppenbart funkar det inte som du trodde att det skulle funka.
Jag vet vad macro är men inte manuell fokusering . 

Du tror dig veta, men du vet inte.
På fikonspråket som Tamron använder betyder det att man kan ställa in på nära håll. I praktiken handlar det om avstånd under en och en halv meter, som är den normala närgränsen och knappt en meter, eftersom närgränsen vid "macro" är 95 cm. Det framgår faktiskt av bruksanvisningen.
Om du ställer in makroläget kan du alltså ställa skärpan på närmre håll än när det vanliga fokuseringsläget är inställt. För att sedan ställa tillbaka får du lov att fokusera det på längre håll.
Och fokusering betyder att ställa in skärpan. Manuell fokusering betyder att kameran inte ställer in skärpan (AF), utan att man får göra det själv med hjälp av en indikator och mattskivan i sökaren.
#8 Du har väl ingen aning om vad hon vet och inte vet?
Det ska finnas en liten spak på objektivet som man kan dra till antingen manuell eller af. Om det inte finns en sån spak finns (iallafall på min kamera) en sån spak på kamerahuset.

#9 Jo, jag har faktiskt en aning, eftersom det har kommit fram i den här tråden.
Objektivet det handlar om är alltså inte ett makroobjektiv, utan det heter "Macro" någonstans i namnet, och det har en inställning som gör att man kan ta på närmre håll än den vanliga närgränsen. Det framgår inte i bruksanvisningen om man har någon hjälp av autofokus när den är ställd i "Macro", eller om man måste ställa skärpan manuellt. Förvirringen kan bero på att det faktiskt inte är makro.
Vad är det du vill komma fram till? Svara på det hon undrar istället för att börja babbla om något som inte ens hör till saken..
Riktiga macroobjektiv har avbildningsskala 1:1 vilket nästan bara förekommer på objektiv utan zoom;);)
9: Tack så mycket! Givetvis har han ingen aning om vad jag vet eller inte.
Men när jag gör som bruksanvisningen säger så blir det inga "speciella bilder" med macroläget. Men det är väll bara att öva!

#11 Jag tycker att det är patetiskt att jag ska bli angripen för att jag faktiskt förklarar det som inte var alldeles enkelt att förstå. Frågorna berodde ju på att Fralice inte förstod vad som menades med ett visst begrepp i samband med just det här objektivet.
Jag kan självklart inte veta vad Fralice tror att "macro" betyder, men alldeles säkert vet jag att hon inte visste vad som menades just i det här sammanhanget, eftersom det var kärnpunkten i frågan.
Bortsett från om man tycker att 1:3 eller 1:1 är någon slags magisk gräns för vad som skulle få kallas "macro", så händer inget magiskt när man ändrar till makroläge, utan det enda som ändras är på vilket avstånd man kan ställa in skärpa. Just den detaljen, att man kan ställa skarpt på närmre håll, gäller alla makroobjektiv; det är vad som är typiskt för ett makroobjektiv. Det här objektivet är en telezoom, som har möjlighet att komma närmre än den normala närgränsen genom en omställning. Skillnaden är att man kan komma cirka en halv meter närmre. Tamron kallar det "macro".
Så visst sjutton var det solklart att Fralice inte visste. Hon har en annan idé om vad "macro" ska betyda, än de som graverade in det på det där objektivet. Visst hade det varit bättre om objektivet inte hade fått det knasiga namnet som sätter myror i huvudet på folk, men det är inte mitt fel.
Och Fralice, jag har inte påstått att din idé om vad makro är skulle vara fel, utan att det inte är ett makroobjektiv. Någon som säljer grejer tyckte att det var ett bra namn för att sälja produkten. Allt här i världen är inte vad det ger sig ut för att vara.
14:
1.Du är inte angripen för något!
2. Jag vet vad macro betyder, jag undrade bara hur jag skulle gå till väga med detta objektiv.
3. Jag vet att det beror på att avståndet för skärpa ändras.
Jag har inte sagt att det är ett macroobjektiv. Jag har frågat hur man ställer in inställningen för skärpan.
Vargod håll er till min fråga. 

Jag har försökt förklara, och jag hoppas att du har förstått.
Det är inte ett makroobjektiv, utan ett tele.
-"Macro" betyder här att man kan ställa på närmre håll, men
inte närmre än 95 cm och bara med mer än 180 mm brännvidd.
-Man måste zooma till minst 180 mm för att kunna
ställa om objektivet till närbildsläget.
-Det påpekas upprepade gånger i bruksanvisningen att
man får inte vrida fokuseringsringen när den står på AF,
eftersom det kan skada mekanismen i objektivet.
Bruksanvisningen säger inte om det går att använda autofokus när man har ställt objektivet i närbildsläget. Om AF inte funkar måste man i så fall fokusera manuellt, genom att vrida på avståndsringen eller flytta sig fram och tillbaka.
Hoppas att allt klarnar.
16: Du upprepar bara saker jag redan vet. 

Lite vänlig ton tack! Annars låses tråden.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
18: Instämmer!
Instämmer jag med… :/
Inkanoeisi, jag tror att du har missförstått frågan. Jag tror faktiskt att hon vet vad det är för ett objektiv hon har. Den heter ju trots allt macro också och hon undrade hur man ändrade över till macroläget. Hoppas du förstår..

#20 EmelieJolly, jag har inte någonsin trott att hon inte hittade knappen, utan att hon snarare blev lite besviken över att det inte hände något särskilt och inte blev makro för att man ställde in objektivet för att komma närmre. Objektivet heter "Macro", men det är inte ett makroobjektiv. När man ställer om kommer man lite närmre, det är inte konstigare än så.
Och knappen hittade hon alldeles säkert, den sitter långt fram på objektivet.
21:Nej ,det är inte det, det är ju det jag försökt förklara!
Undrade bara hur jag skulle gå till väga, efter att jag ställt in Macro, för såklart har jag sett knappen haha.

Jag tror att autofokus fungerar också i närbildsläget, även om det inte framgår helt klart i bruksanvisningen. Däremot står det att objektivet måsta vara ställt på 1,5 m eller längre för att man ska kunna ställa tillbaka till normalläge och få tillgång till kortare brännvidd än 180 mm. Den spärras för att zooma ut när man har den i närbildsläge.
Moderator edit: Kommentar borttagen - personligt påhopp.
//MartinO

För att nyansera det hela lite lägger jag in en bild här, som visar vad man kan vänta sig av makroläget vid 300 mm brännvidd på 95 cm avstånd. En bild säger nog mer än tusen ord. Ytan är ungefär så stor som två SD-kort lagda sida vid sida.
Eftersom man arbetar på relativt långt avstånd med ett så långt tele, är det mycket viktigt att man håller stilla, för att inte få skakningsoskärpa, eller att man har mycket ljust så kan få en kort slutartid. Det kan underlätta om man tar med blixt i stället för naturligt ljus för att få skarpt. Bilden här är tagen med stativ och exponerad 8 sekunder.
#24 ursäkta martino, vad var det i det jag skrev som var personligt påhopp? Skulle vara kul att veta varför du tar bort min kommentar som var allt annat än personligt påhopp……..
Moderator edit: Var vänlig tillför relevanta inlägg i tråden. Övrigt via PM:
//MartinO