Nikon D200 + 50mm/1,8 = Fe e?
När jag prövade mitt nya 50mm nyss, så står det bara Fe e ( eller nått liknande) där bländartalet ska stå. Det står ingenting alls där slutartalet ska va, vad har jag gjort för dfel och hur ska jag få objektivet att funka?
Tacksm för svar!
Testa att vrida på bländarringen (sitter längst in på objektivet) så att den står på 22.

men gud, var det så enkelt.. Haha.
Tack för så snabb hjälp! :)
Ska den hela tiden vara instäld på 22 på bländarringen?
Det är så lätt hänt att det blir så. Det brukar finnas en liten knapp som låser bländarringen där, så att du inte råkar ändra den. Låt den stå på 22 hela tiden, ja. Du ställer in bländare i själva kameran istället.

grr vad sur jag blir.. kameran är så ny för mg och jag vet tydligen ingenting alls längre,. Var och lekte lite i menyerna och nu står det bara err, och det är bara svart.. Vad skulle man göra för att återställa kameran?

hmm.. kontigt, teastade ta ett kort och sen blev allt som vanligt :)

problemen bara hopar sig..
1. Den har blivit otroligt trög. Det visar mest bara blankt på skärmen på ovansidan, och den reagerar inte. efter nån minut så kommer informationen upp, så ställer man om den, och fokuserar ( manuellt, problem 2.. ) , så försvinner infon igen och det går inte att trycka.. så väntar man någon minut igen.,..
2. Fokusen. Har varit och kikat lite i menyerna och nu får ag inte igång autofokusen ( som är inbyggd i huset, inte i objektivet) Har kollat i manualen och allt.
Blir galen snart, vad jag är sur på mig själv..
Problem nummer ett låter lite konstigt, är kameran begagnad? Är batteriet laddat? Vredet för AF hittar du nära objektivet, under knappen du trycker på när du tar av objektivet;

M står för manuell fokus, C och S står för två olika AF-metoder - AF-C och AF-S.

Är ditt batteri ordentligt laddat? Batteriet kanske är gammalt?

Kameran är begagnad. Fick igår hem mitt nya batterigrepp så det är kopplad på.. Jag har det på S..

hade dock i bara ett batteri - andra var på laddning. ska prova igen om en stund då båda ä fulladdade.
Kanske göra rent kontakterna mellan objektiv och kamera kan ju ha ärgat och ger dålig kontakt mellan objektiv och kamera? (Gissar bara är inte så hemma på Nikon)
/Mattias

trögheten berodde antagligen på batterigreppet - måste ha satt det fel elr nått.. Tog bort det och satte batteriet i vanliga luckan, nu är den normalsnabb.
Dock vill inte autofokusen..