Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1946 ggr
Veero
0

D90 eller D5000?

Veero
0

Ver inte vad som är för fel på den hära datorn men allt jag skriver försvinner! Galen blir jag.

Men som rubriken lyder, vilken gillar ni bäst? Ska ha den till djur, natur och rörelser bilder!

josefijn
0

D90n har bättre sensor har jag för mig, så skulle helt klart satsa på den! AF i huset är också mkt andvändbart! :) Tror inte D5000n har det..

Glorious
0

Jag har en Nikon D5000 och jag är supernöjd med den, tar jättefina bilder :) som sagt har inte min AF i huset som D90.n har, det är mest det jag saknar ibland för jag måste tänka mer på vilka objektiv jag köper… Men samtidigt har jag små händer och jag tyckte D5000 var mer lagom storlek och kändes lite lättare än D90 :)

Veero
0

Okej, ska imorgon till onoff och elgiganten och känna på kamrorna innan jag beställer en.

Men min syster ska köpa en D5000 så blir kanske onödigt att jag köper en likadan ;) Funderar starkt på en D90..  Men känner mig dragen till D5000… svårt detta!

Vilka objektiv andvänder ni?

Glorious
0

Jag valde ett bättre objektiv som start istället, det lite längre :) 18-105 istället för 18-55 och det ångrar jag inte, har inga fler objektiv än men jag är påväg och tittar på nått nytt!

Om du vill se bilder jag tagit med min kamera finns det att kika på min blogg www.kindofjulia.blogg.se, alla foton är tagna med Nikon D5000 :)

Aviendha
0

Sensorstorleken ska vara densamma på de båda. Här kan du se en jämförelse av de tekniska data mellan de två.

Du kommer säkerligen inte bli missnöjd med en d5000, jag sitter med en själv och klart att jag är glad i kameran, men om jag stod i köpartagen i dag utan kamera så skulle jag utan tvekan skaffa en d90, nu reas den ju ut till samma pris och om möjligt lägre än d5000 vilket ger en hel massa kamera för pengarna.

Anfa
0

Som #6 säger så är prisskillnaden mellan kamerorna väldigt liten nu, jag tycker att du ska satsa på D90:n, det är en grym kamera som du kommer långt med!

josefijn
0

#6, har haft för mig att D90 haft en annan sensor, ursäkta för att jag inte visste bättre ;D

D90n är annars baa på en högre nivå,  den har ju varit ganska så dyr också, och jag käner på mig att man kanske kan utvecklas mer med den. :)

Mitt tips är kanske att sita i KITobjektivet ( iaf 18-55an.. vet itne hur det du har är, Julia. ) och investera i lite bättre objektiv till den. Ett fast 50mm/1,8 kanske, och 55-200?