Objektiv tips!
Hejsan :) Håller på att spara ihop till mitt första objektiv, förutom det som sitter på kameran nu då som är Nikkor 18-105mm och det tycker jag är jättebra! :)
Nu tänkte jag antingen köpa ett tele eller ett optik som lämpar sig bra till porträttfotografering!
Min kamera är Nikon D5000.
Jag är lite förvirrad, för AF betyder ju Autofokus och det stod i en objektivordlista här på foto iFokus att AF på objektiv betyder att autofokus finns objektivet. Jag tycker Nikkor 50mm 1/8 verkar superbra och prisvärt, men kan jag ha det på min kamera och få autofokus? jag har ju ingen autofokus i själva huset. Jag har för mig att det inte var någon autofokus i 50mm 1,8? eller har jag fel?
Vilka objektiv kan ni tipsa om som passar min D5000 och priset ska helst ligga under 2000kr :)

nej, 50mm/1,8 har inget autofokus, utan det måste finnas i huset för att funka, så ska du ha med autofokus får du nog endera köpa ett 35mm/1,8 eller ett 50mm/1,4. :)
okej, men 35/1,8 det är väll ett vidvinkel och är därmed inte lika lämpligt till porträtt? :)
50mm/1,4 är säkert bra men känns kanske lite dyrt… 14 år och har inte världens bästa budget, ska ha råd och köpa ett telezoom i framtiden också liksom haha :)

Hej Julia förresten, känner ju dig från tidigare, från andra sammanhang. :)
35mm räknas inte som ett vidvinkel, men kan bli lite väl kort, då man måste stå med kameran rakt upp i ansiktet på modellen kanske.. det är orsaken till att jag köpte 50mm. :)
Finns ju också 85mm/2,8 (1,8) och 90mm/2,8 (1,8) men dom ligger nog över 2000kr..
Vet dock att väldigt många anänder 35an, så testa ställa in 35mm på ditt kitobjektiv och se om du tycker det är för kort? :)

Objektivet du har är faktiskt ganska bra till porträtt. Det är bara om man vill ha ännu kortare skärpedjup som det kan vara bra att ha ett ljusstarkare.
Brännvidden vid porträtt kan vara omkring 50 mm, och det finns ju på din zoom. Du kan prova att använda bländarförvalsläget, A, och välja största öppning (lägsta siffra) på objektivet när du tar porträtt, så ser du ungefär hur oskarp du kan få bakgrunden.
Med 50 mm 1,4 eller 1,8 kan man få bakgrunden rejält oskarp, men som har sagts innan, den med ljusstyrka 1,8 måste fokuseras manuellt på din kamera.
Här är ett porträtt jag har tagit med 50 mm på bländare 2, och det går knappast att skönja mönstret på tapeten i bakgrunden. Med bländare 5,6 skulle det bli suddigt, men fortfarande synas. Om du tar upp bilden i full storlek så ser du att skärpan inte ens räcker till nästippen eller håret uppe på huvudet. Med bländare 1,4 blir det ännu mindre skärpedjup.
Ah tack för bra svar :) ja det är ju det som e så fint med oskarp bakgrund, men jag kanske borde satsa på ett telezoom istället till en början då eftersom mitt objektiv ändå är helt okej till porträttfotografering!
Något prisvärt bra telezoom med autofokus då?
#3 Vilket annat sammanhang? haha :)

s.s ;D

Vilken prisklass är det som gäller?
Ett rätt bra tele, och antagligen vanligast är ju 55-200 (och 70-200) eller 70-300 med bländare 4-5,6. Finns i alla möjliga märken, Nikon, tamron, osv.. Priset ligger mellan 1500-3000 skulle jag säga. funkar bra om ljuset räcker.
Har du råd med mer än så skulle jag varmt rekommendera 70-200/f,8 ,tamron elr sigma, cyberphoto. Ett mkt bra tele, som dessutom är lite ljuskänsligt. Prislappen är kring 7500-8000 skulle jag säga. Har tamronet själv och det är superbt!
Vill du satsa riktigt så köper du nikons orginal,hittas begagnat för typ 10 000 :)