hjälp en amatör
Jag ska köpa en systemkamera men kan inte och vill inte lägga ned så mycket pengar på en sån kamera.
Så jag behöver lite hjälp av er. Vilken av dessa kameror (länkar nedan) är bäst?
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkamera/DSLRA290LKIT/sony-dslr-a290
Åk och känn på kamerorna på en affär och se vilken du tycker bäst om! Jag tänker dock att Lumix -kameran har ett sämre utbud av objektiv än de andra men det kan jag ha helt fel i.
Canon och Nikon är ju de populäraste kameramärkerna, men har inte hört något negativt om Sony heller 

"Åk och känn på kamerorna på en affär och se vilken du tycker bäst om! Jag tänker dock att Lumix -kameran har ett sämre utbud av objektiv än de andra men det kan jag ha helt fel i.
Canon och Nikon är ju de populäraste kameramärkerna, men har inte hört något negativt om Sony heller
"
Okej. Men man kan ju inte se hur bilderna ser ut när man är i affären, visst man kan kolla på själva kameran men det säger väl inget om kvalitén på bilderna..
Tror inte att jag kommer att köpa några andra objektiv än den som ingår då det bara är en liten hobby jag har ;) Men man vet ju aldrig senare.
Men om man kollar liksom i specifikationen och läser vad som ingår i kameran osv är då Lumixen bäst då?

Lumix har jag knappt hör talas om, men på t ex cyberphoto så kan du jämföra Canon eos 1000D och Sony Alpha 290 (gå in på en kamera > teknisk data > jämför med… Canon eos 1000D ;-) )Dock säljs inte Lumixen där så det går inte att jämföra med den…
Info om Lumix får någon annan komma med :)

"Lumix har jag knappt hör talas om, men på t ex cyberphoto så kan du jämföra Canon eos 1000D och Sony Alpha 290 (gå in på en kamera > teknisk data > jämför med… Canon eos 1000D ;-) )Dock säljs inte Lumixen där så det går inte att jämföra med den…
Info om Lumix får någon annan komma med :)"
Okej tack det ska jag göra :)

Nej, Lumix är inte bäst då, men skillnaden är ganska liten. De bättre i den här trion är Canon EOS 1000 D och Sony a290, men det finns några kameror som när det gäller kvalitén på sensorn (det som kan avgöra bildkvalitén) är bättre, men som ändå inte är ohyggligt dyra. Jag tänker närmast på Nikon D5000 och Pentax K-x. Här kan du se en jämförelse mellan sensorerna på EOS 1000D och de två kamerorna.
En liknande jämförelse kan man göra mellan kamerorna som du föreslår. Den visar att det är ganska jämnt skägg mellan Canon och Sony. Sony är lite bättre i några avseenden och Canon i andra. När det gäller Panasonic G10, så tycker inte jag att den är någon höjdare. Den har sämre sökare och bildskärm än G1 som kom först eller G2, men de kamerorna är ju dyrare. Det märks var de har sparat in. Bildkvalitén blir samma som med de dyrare Panasonic-kamerorna, men sökaren har dålig Upplösning och kan knappast användas till att ställa skärpa manuellt. Jag har själv en G1 som jag är nöjd med (i stort sett), och jag tycker att de spegellösa är trevligare än spegelreflexkameror, men om jag skulle köpa en spegellös idag, skulle valet stå mellan Samsung NX10 och Sony a550. Den senare är avsevärt bättre än de flesta när det gäller möjlig bildkvalité, men den är inte lågbudget. Samsung NX10 har den särklassigt bästa bildskärmen av alla kameror jag har sett, den enda som man ser bra i alla vinklar och som syns också i ganska starkt ljus. Det är en OLED-skärm, samma teknik som i LED-tv.
Om priset är avgörande och man kan tänka sig m4/3-formatet så säljs någon Olympus till reapris för tillfället, men då får man hålla sig till skärmen för att komponera bilden.
En annan sak som kan vara viktig också; Sony och Pentax, och också Olympus, har stabilisering oavsett vilket objektiv man sätter på, också om man använder gamla objektiv.

Oj nu blev det mycket info här. Kan säga att jag kan absolut INGET om kameror.. så om någon har tid kan ni inte tipsa mig om vilken kamera ni skulle tagit om ni vore jag, under 5000 kr lappen på siba/ elgiganten/ expert/ onoff. Det vore supersnällt!

Jag skulle ha köpt en Pentax K-x med de kriterierna. Det är kameran under femtusen som presterar allra bäst.

Okej tack så mycket!