Vad gör jag för fel?
Jag fick en nikon d3100 i julklapp och när jag har på läge A och ska ställa in bländare så blir bilden överexponerad och oskarp. När jag tar på nånting ganska nära så blir slutartiden jättelång, tillslut tror man att den har stängt av sig. När jag har på läge S så blir bilderna underexponerade. Vad gör jag för fel? Kameran ska väl automatiskt ställa in en bra slutartid/bländare efter vad jag har valt för slutartid/bländare? Lite förvirrad…

Då blir det gissningslek, eftersom du inte har visat några bilder med det som har blivit fel. Om du postar ett par bilder med Exif kvar, så kan man se vad du har gjort, men på din beskrivning blir det som sagt gissning:
Det troliga är att du inte alls ändrade bländaren när du hade den på A, utan att du ställde kompensation mot plus. Däremot när du hade slutartidsautomatik, så räckte bländaren antagligen inte till för att få rätt exponering, och kameran har säkert också talat om det genom att hoppa och skrika eller något. (Riktigt så dramatiskt säger den inte till, men den blinkar med något för att tala om att man inte kan få rätt exponering.)
Och kameran ställer automatiskt in slutartid och bländare på Auto eller P. När du ställer på bländarval, A, så ställer kameran in tiden. Om du kompenserar, så kan det bli ljusare eller mörkare beroende på åt vilket håll du kompenserar. När du ställer in kameran så att du väljer slutartid, så kanske inte bländaren räcker till för att exponera tillräckligt, och då blir det underexponerat, men du får också varning för underexponering.
Prova att läsa bruksanvisningen massor med gånger, och läs grundligt igenom de relevanta partierna för inställningar som du gör.
Eller gör som jag o börja med att använda auto läget, himla trevlig knapp
*för som jag fattade det, fast jag fattade inte riktigt, så använder du lägen där du själv ändrar inställningar*
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus