Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2943 ggr
Michaela-N
0

Bästa kameran för 6.200:-

HJÄLP!!!!

Jag ska köpa mig en systemkamera, är nybörjare och kan ingenting. Har stått och valt mellan:

• Canon 1000d
  • Canon 500d
  • Nikon D5000
  • Nikon D80
  • Nikon D90
  • Nikon D50

Jag har 6.200:- att köpa en kamera för, och köper gärna begagnat. Men vilken av dessa (eller har ni förslag på nya kameror) är bäst??

Inkanyezi
0

Kamerorna du räknar upp är lite olika, och de kostar också olika nya. Den bästa på din lista är Nikon D90, som är klart bättre än de övriga. En kamera som kan vara värd att titta på som har samma sensor som D90 är Pentax K-x. Sedan finns väl nästan för mycket att välja på om man inte är ute efter allra högsta möjliga bildkvalité.

Här kan du se jämförelse mellan de olika kamerorna; jag har laddat sidan med Canon 500D, Nikon D90 och Pentax K-x, men man kan plocka fram nästan alla kameror för att jämföra sensorerna. Det är sensorn som är den viktigaste biten för bildkvalité tillsammans med objektivet.

Men sensorns kapacitet är inte det enda kriteriet. Det viktigaste är att man trivs med kameran, så det är egentligen bara att känna efter vilken som passar dig bäst.

Michaela-N
0

#1 Tack för ditt svar, ja de är olika i både prisklasser och funktioner.

Ska kolla sidan!

Michaela-N
0

Och D90 verkar ju bäst, och dyrast. Jag har nog råd om jag köper begagnat.

MartinO
0

Nikon D90 kommer att säljas på Expert i mellandagsrean för 4999:-.

Köp sedan till ett vettigt objektiv, inom din budget hade jag satsat på ett fast 50mm f/1,8 som är ett riktigt bra objektiv, men du får zooma med fötterna. Media Markt ger 20% rabatt i mellandagarna. Det kommer att bli ett par kronor över och du får ett system mycket lämpligt för porträttfoto bla.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Jojaton
0

Jag hade verkligen gjort som MartinO säger i #4, jag har D80n och samma objektiv (plus tre andra) men det är 50/1.8 jag använder mest. Det är otroligt skarpt och den låga bländaren är toppen.

Men jag föreslår nog ändå att du åker till tex. Elgiganten, Expert eller liknande och testar några olika kameror för att se vilken som passar dig bäst.

Johanna - Instagram

Sozzia
0

Ja, Nikon D90 verkar ju värd att testa. Vet ni om det sigmaobjektiv som jag använde för min analoga Canon eos 300 kan passa på Nikons systemkamera?

Inkanyezi
0

Nej, det funkar bara med Nikon-objektiv.

Anfa
0

Vad har du för Canon-objektiv? De går inte att sälja på tradera lr blocket?Tungan ute

Inkanyezi
0

Nja, har man objektiv till Canon EOS kan det vara idé att titta på Canon i första hand. Det beror så klart lite på hur många objektiv man har och vilka.