Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2147 ggr
gaabriellaaa
0

Sigma 50-200mm

En tjej jag känner har tänkt sälja sitt sigma 50-200mm (eller 55-200mm hon kom inte ihåg) objektiv för 500:- , är det något bra till en nybörjare? :) dock var det inte Auto fokus på det .. gör det något?

Och btw, vad är det för bokstäver nu igen efter ett objektivs namn som berättar om det "tillåter" en skakig användare? Vet inte hur jag ska förklara riktigt … haha jag kommer inte ihåg bokstäverna Oskyldig

Inkanyezi
0

"Bokstäverna" kan vara lite olika beroende på tillverkare, men om objektivet inte har autofokus kan du lugnt utgå ifrån att det inte heller har stabilisering. På Sigma heter stabiliseringen OS, men det finns andra bokstäver, som OIS, VR och IS, beroende på vilken tillverkare det är.

Och så gäller det förstås att det måste passa till kameran om det alls ska vara någon idé att skaffa objektivet.

gaabriellaaa
0
#1 tack! Egentligen skulle jag väl behöva stabilisering med tanke på att jag är nybörjare men 500kr .. det är ju inte direkt så mycket att förlora på känns det som :) Jo till kameran (som jag inte har än) borde det passa då jag ska ha en nikon och tjejen använde objektivet till sin nikon.  För, alla nikon har väl samma storlek där man sätter på objektivet? (vet ej vad det heter haha Oskyldig)

det blir "fet" text av sig själv ..

Inkanyezi
0

Jo det stämmer att alla Nikon har samma fattning, men det kan skilja på detaljer.

Objektivet är troligen ett äldre objektiv från innan digitalkamerorna, och fysiskt passar det, precis lika bra som till kamerorna som fanns då.. Skillnaden är att man inte har automatiken. Det kan tänkas att objektivet inte heller är kopplat till ljusmätaren i den nyare kameran, utan saknar elekisk koppling mellan objektiv och kamerahus.

gaabriellaaa
0

#3 ok tack så mycket för alla svar .. jag får kolla upp det Glad