Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3352 ggr
Banankaka320
0

Sämre färg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tittade bak på några foton jag hade tagit första dagen när jag fick min systemkamera Canon eos 400d.

Här är bild från 2007 samma dag jag fick kameran, lägger in en ny bild under.

Hur mkt kostar det att "reperera" detta? Eller är det lika bra att köpa en ny?

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen vet jag inte vilka inställningar jag haft hela tiden men dessa bilder är på auto

Inkanyezi
0

Det är omöjligt att avgöra vad det är du ser och tycker är fel. Bilderna ser ganska normala ut på min skärm. Kan det vara din bildskärm som är konstig på något sätt?

TildaH
0

Jag tycker den nya bilden var mkt bättre så jag förstår inte heller felet?

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Woozy]
0

Prova att öka "mättnad" i kamerans inställning ett steg.

Banankaka320
0

Jag har testat i olika skärmar, men jag kanske bara inbilar mig då sen ajg fick reda på att färgerna kan bli sämre med åren :o

[YlvaP]
0

Jag tycker också att den nya bilden har bättre färg.

Inkanyezi
0

Det kan vara värt att nämna att "färg" är inte en egenskap hos digitalbilden. Färgen läggs på när den behandlas i datorn för att visas på skärmen eller när man skriver ut den i en skrivare. Färgen representeras av en algoritm (eller flera) för att göra om intrycken i de olika fotonbrunnarna i bildchipet till en bild. Innan dess är det bara data, efter att kamerans A/D-omvandlare har gjort om de analoga spänningsnivåerna i pixlarna till digitala.

En digital bild kan alltså inte "tappa färg" på samma sätt som ett fotografi på papper eller film. Det finns visserligen en term bland hackare som kallas "bitröta", att de digitala ettorna och nollorna skulle kunna "ruttna", men det är ett skämt. Antingen finns rätt data där, eller så finns det inte.

Vad som däremot kan påverka färgen i en digitalkamera med åldern är hur väl pigmenten i Bayer-filtret står emot ljus, och hur mycket ljus det har utsatts för. Chipets elektriska egenskaper kan också försämras med tiden, så att det inte längre ger samma resultat som förr. En kamera kan alltså bli sämre med tiden. Också andra faktorer inverkar, smuts på linser eller lågpassfilter, ofta mögel, som kan sprida ljuset och sänka kontrasten.

Men den digitala bilden kan inte tappa färg, av det enkla skälet att den inte innehåller färg. Färgen finns i bildskärmen och i skrivaren, och den är ett element när bilddata samlas, genom Bayer-filtren framför sensorpunkterna.

Banankaka320
0

#7 Klart jag vet att digitala bilder inte tappar färg haha! Det var det med kameran jag syftade på, att något blir "slitet" efter några år

[PeterWem]
0

Objektiv kan få en viss beläggning om de förvaras fel. T.ex. märks det på teleskop som förvaras i nytillverkad skumplast. Detta p.g.a. den gas som ständigt avges från sådan.

Jag tror knappast att du skulle märka det på din kamera dock.