(H) Kritik handfat.
Var på julfest med jobbet på Kosta Boda art hotel. På rummet fanns ett vackert handfat i glas. Jag hade tyvärr bara ett borsstativ till kompaktkameran, så kompositionen blev lite lidande av detta faktum.
Jag belös glashandfatet med grön laser i mörkt rum och exponerade.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ser väldigt lyxigt och inbjudande ut. Snygga färger.
Ärligt talat så ser jag inte vad det skall föreställa. Handfat skriver du men jag ser inte det.
Kul fotoidé. Möjligen lite i mörkaste laget och som du säger kunde kanske kompet varit bättre under andra förutsättningar men nu är det som det är.
Jag tycker den känns avhuggen i vänsterkanten även om den minimala marginalen där också gör att det känns lite som att handfatet sticker ut ur bilden. Kan inte riktigt avgöra om det är mest positivt eller negativt men spontankänslan är att den känns avhuggen och att jag nog velat ha lite mer luft där (beroende på vad som då hade funnits till vänster). Jag tycker hela bilen känns spegelvänd, vet inte riktigt varför men jag skulle velat ha det ljusare partiet som nu är till vänster, till höger i bild. kanske därför jag tycker att den är för mörk, högerbiten försvinner.
mvh Martin
#2 menar du att du inte ser vad det är? längst till vänster i bild, där vattnet från kranen rinner ner är det ju ett handfat.

Jag tycker den är skitfräck , om man ljusar upp den så förlorar den ju det fräcka ljuset, Att man ser bilden så olika , kan det bero på våra skärmar? Jag har kalibrerat min skärm med en Spyder3 och har märkt en ganska stor skillnad på mina bilder på olika datorer.hur som helst bilden gillades så skarpt så nu vill jag också ha en laserpenna
.
#5 Jag har länge tänkt att jag skall kalibrera min skärm eftersom att jag ser mycket foton osv på den - men har aldrig blivit färdig till det. Kanske kan det vara skillnaden.
Tänk bara på med grön laser så att den inte blir för stark - inte speciellt hälsosamt för synen då.
mvh Martin

Jag har medvetet gjort bilden mörkare då utrymmet var så litet att bakgrunden blev för ljus.
Ang beskärningen, så satt det vita kontakter till vänster i bild som hade blivit allt för dominanta om de kommit med i kompositionen.
Jag hoppas jag inspirerat någon att jobba kreativt med laser istället för att blända poliser med laserpennan.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

#6 Jag såg en kompis till mig kalibrera sin skärm , i hans fall var skillnaden stor så jag testade och kom fram till samma sak. Det slutade med att jag köpte en begagnad Spyder3 elite på Ebay som jag tycker är bra.
#7 Det är nog tyvärr så att det finns människor av alla sorter, det är nästintill omöjligt att stoppa dom att använda olika saker till ett idiotiskt bruk, ta en dålig jämförelse med kniv, Jag fick min första kniv när jag var sex år,(nu 49) jag har alltid och kommer säkerligen alltid att gå med kniv, jag har aldrig hotat eller brukat min kniv mot någon annan individ och skulle aldrig få för mig det heller, det finns inga farliga knivar bara farliga brukare utav dom, likaså med laserpennorna . Det är kommer nog tyvärr alltid att vara så.
#8 Med laserpennorna skulle jag nog vilja säga att det finns farliga laserpennor för jag tror inte gemene man inser hur lätt de kan ställa till skada, det behövs inte så värt starka grejor för att det skall vara farligt att ens titta på den punkten där man lyser. Nu skall sägas att det finns många lagliga laserpennor med lagliga styrkor, och det finns även användningsområden för de starkare och de är inte farliga om man håller sig med adekvat skyddsutrustning vilket jag tror fackmän gör men kanske inte gemene man.
mvh Martin

Menar du att det är risk för skada genom att man tittar på laserpunkten vid "ändstationen" det kan den ju bara vara vid en direkt reflektion eller? Hur fungerar det om man bär glasögon? Jag har varit svetsare i många år och där fungerar glasögon bra mot "svetsblänk" nu menar jag givetvis inte att jag tänker titta in i lasern 

Laserljus är alltid farligt, oavsett styrka på lasern, när man riktar det rakt in i ögat. Det blir en koncentrerad punkt inne i ögat där hela energin samlas, och en milliwatt är mycket på en så liten punkt.
När ljuset träffar ett föremål som inte har speglande yta, så splittras laserstrålen och delas upp i en massa olika riktningar med lägre intensitet, vilken faller enligt de optiska lagarna med kvadraten på avståndet från punkten som är belyst, så det är inte farligt att titta på, men om ytan är speglande kan man så klart få samma effekt som att titta rakt in i lasern.

Tack för info, min syn är tillräckligt dålig som den är , så det kommer att användas med försiktighet,
God jul och gott nyttår på er alla!
/uffe
#11 För de flesta lasrar är den belysta ytan ofarlig att titta på om den inte är reflekterande precis som du säger. Men det finns även laserklasser där det finns risker med att oskyddat betrakta en matt yta. Laserklass 4 och uppåt t.ex. (kan t.ex. vara den typ som används vid lasershower).
Se Strålskyddsinstitutets klassindelning för mer info.
mvh Martin
Vart på det hotellet. Skit gutt med behandlingarna! :)