Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 4026 ggr
TildaH
2010-12-23 13:45
0

Inställningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, nu har jag lyckats spara en bild med all info kvar.
*EDIT* Den var för stor, så jag gör bilden liten o lägger in text rutan i ett eget inlägg.

Så nu vill jag ha lite tips, denna bild har kameran helt fått välja inställningar, hade sport auto valt. Jag är ganska nöjd med den, men visst, hade gärna haft mera bakgrund o lite bättre skärpa, men grunden är jag mkt nöjd med.

Det jag däremot är missnöjd med de är ljuset, hunden är lite väl mörk o snön är helt fel färg. Jag förstår varför bilden blivit sådan, det är jätte gråtrist o mörkt ute + att jag fotar med kort slutartid *visst?*

Men jag tänkte om de ändå går att ändra intställningarna litegrann om jag väljer manuellt läge, så att jag ändå hinner fota hunden men får lite ljusare bilder.

Eller?

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

TildaH
2010-12-23 13:45
0

Texten

--------------

Inkanyezi
2010-12-23 15:54
0

Eftersom du har tagit i snö, som ju är vit, så har kamerans ljusmätare ställt mindre exponering, eftersom den siktar på att göra bilden "medelgrå". När motivet är nästan helt vitt, måste man ställa kompensation, så att bilden blir ljusare.

När bilden blir ljusare så minskar intrycket av blått, vilket kan vara tillräckligt för att den ska få rätt karaktär. Om man vill ha bilden varmare i tonen, bör man spara den som RAW, för att senare kunna ändra färgbalansen. Man kan också innan man tar den ställa in kamerans Vitbalans efter det aktuella ljuset, så kommer kameran att fixa mindre blått på snön. Men man måste absolut öka exponeringen för snö, och det lättaste är att använda exponeringskompensation.

Bilden här visar hur man får snön neutral i tonen. Jag har plockat snön med pipetten och sagt åt RT att det är min vitreferens.

Inkanyezi
2010-12-23 16:03
0

Sedan väljer jag fliken för exponering och flyttar den högra ankarpunkten för kurvan en bit åt vänster, så blir hela bilden ljusare, på liknande sätt som när man ökar exponeringen.

De här ändringarna ger bättre resultat om man utgår ifrån RAW, och det är bättre att exponera tillräckligt från början, eftersom det då blir mindre brus i bildens mörkare delar och man minskar risken för "bandning", som kan uppstå när man ändrar kurvorna.

Lägg märke till hur histogrammet i övre vänstra hörnet har ändrats när jag ändrade kurvan för att få bilden ljusare.

TildaH
2010-12-23 22:15
0

Ok, men de är "enklast" att ändra detta efteråt i datorn istället för att ändra kamerans inställningar? Då gör jag ju lika gärna det, datorn är lättare att begripa, hahaGlad

--------------

Inkanyezi
2010-12-23 23:12
0

Nej, det är inte enklast att göra det i datorn, det är definitivt enklast att göra i kameran när man tar bilden, och det ger bättre resultat.

De flesta program som kan plocka en vitreferens på rätt sätt är råkonverterare, och alla råkonverterare som jag känner till har sådana verktyg, medan motsvarande i Photoshop är tämligen värdelöst. Dessutom ska man helst inte göra den här sortens ändringar på jpeg-bilder, eftersom kurvor redan är tillämpade och de har lägre bitdjup än råfilen. Beroende på vilken kamera man har är det alltid minst tolv bitars djup i gråskalan; din Canon EOS 500D har fjorton bitars djup, medan jpeg har åtta.

Om du i stället hade lagt på ett steg på exponeringen för att kompensera för snö, så hade hundens öga kommit fram bättre. Svagheterna när man försöker dra upp ljuset i en underexponerad bild är störst i de allra mörkaste delarna, där det fattas teckning jämfört med en rätt exponerad bild.

Vitbalansen kan vara knepig att mäta, mer så i Canon än i andra kameror, men det är ganska kvickt gjort när man väl har lärt sig. Om man ställer rätt Vitbalans och kompenserar exponeringen för snö, så blir bilden perfekt direkt ur kameran. Det är struntenkelt att vrida upp kompensation; man trycker på knappen invid övre högra hörnet av bildskärmen och rullar med hjulet. För vanligt snömotiv ställer man +1

TildaH
2010-12-24 08:05
0

Ok, det ska jag testa, vill ju helt klart helst ha "färdiga" bilder direkt ur kameran.

Få se, om jag ska lägga på ett steg i exponering, visst går jag uppåt i talet? För jag ser en annan bild, där har kameran valt 1/320 o den är ljusare. Fast jag tror nog att jag ska testa ännu ett steg, eller då kanske jag tappar lite av skärpan? För visst är detta hur länge den fotar bilden så att säga, ju lägre tal ju längre tid vilket gör de svårare att hinna med päls+snöflyget osv.

Men jag ska testa lite, hihi.

Sedan ska jag alltså klicka på en knapp, jaja, de ska nog gå fint, testar de oxå.

Så nu vet jag helt klart vad jag ska spendera några timmar med här på julafton, hihi.

--------------

Inkanyezi
2010-12-24 10:16
0

Talet ska bara lägre för att det ska komma in mer ljus. Men när man använder kompensering, ska kompenseringen ställas mot plus. Kompenseringen är ett enklare sätt att få in mer ljus än att använda manuella inställningar, men visst kan du ta manuellt, och om mätningen då visar 1/500, så ökar man tiden till 1/250.

Och självklart kan man behöva kort tid för sånt som rör sig, och därför måste man troligen ha högt ISO. När du använder "Sport" väljer kameran själv högt ISO, och det är då man bara kan påverka ljusheten med kompensering. När du tar manuellt bestämmer du själv ISO, slutartid och bländare. Bilden här togs på 1/500 bländare 5,6 med ISO 1600. Bildkvalitén från 500D blir ganska bra med ISO 1600, men om man går upp till 3200 blir det märkbart brus. Med tanke på den låga kontrasten här kan man välja att i stället för att öka slutartiden höja ISO, men längre slutartid ger något mindre brus. Det är en avvägning vilket man godtar, brus eller rörelseoskärpa.

TildaH
2010-12-24 10:40
0

Hmm… Hittar inte rätt knapp verkar de som, för så länge jag har på sportläget så tillåter den inga ändringar, oavsett vilken knapp jag testar, men ska kolla lite mera, annars får jag testa ställa in samma inställningar i manuellt läge o jobba därifrån. Bara de nu ljusnar lite mera ute så jag kan gå ut haha.

Tack för hjälpen o GOD JUL, nu ska jag försöka göra lite jul nytta o inte sitta vid datorn längreOskyldig

--------------

Inkanyezi
2010-12-24 10:43
0

Antagligen får du ställa om till A i stället för sport och välja ISO och bländare själv.

TildaH
2010-12-24 11:58
0

Tack ännu en gång för infon!

Testade bara lite lätt och jag ser en stor förbättring, ska testa leka lite mera med olika inställningar, men +1 var helt klart lösningen på mitt snö problemSkrattande

--------------