Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1922 ggr
Oriel
0

Blix eller macroobjektiv?

Nu har jag tänkt köpa antingen en blixt eller ett macroobjektiv. Jag har en canon eos 1000D och jag har redan 18-55, 70-300 samt 50. Men jag kan inte bestämma mig för vad jag skall köpa härnäst. Jag fotar främst porträtt och tänker då att det skulle vara praktiskt med en blixt. Dock har jag ingen aning om vad som kan vara lämpligt för just mig. Jag vill helst inte lägga ut mer än 2000kr heller. Har ni något förlag eller någon idé om vad jag skall köpa? :)

-' Rebecca Johansson

Mimmi
0

Använder du reflexskärm när du tar dina porträtt? Annars är nog det ett bra inköp. De är inte särskilt dyra. Om det är just blixt eller makroobjektiv du velar mellan skulle jag nog rekommendera att du köper en blixt, låter som att du är i större behov av det eftersom du fotar mest porträtt. Dessutom räcker inte riktigt 2 000 till ett bra makroobjektiv.

Oriel
0

okej, har du något bra förslag på en bra blixt? :)

-' Rebecca Johansson

Mimmi
0

Nej, jag använder väldigt sällan blixt själv så jag är nog inte rätt person att fråga. En du kan vrida och vinkla är ju i alla fall att föredra, så mycket kan jag! Gör en sökning här på Foto iFokus, finns många trådar där folk frågar vilken blixt de ska köpa.

pellepiano
0

En extern blixt på kameran är sällan bra för porträtt för då kan du inte styra var ljuset kommer ifrån. Många externa kamerablixtar har dock inbyggd slavcell så de kan triggas av kamerans egen blixt, en enkel IR-sändare eller en liten readiosändare ( båda fästs i kamerans blixtsko ).

Dörr är ett lågprismärke jag hört bra saker om. De säljs av Cyberphoto. Yongnuo har också blixtar med slavcell.

Har man radio eller IR-sändare blir man inte lika beroende av märke aller typ av blixt på samma sätt, och kan göra fynd på begagnatmarknaden.

Styrkan måste dock ställas manuellt på blixten.

Jag använder själv Cactus v4 , radiosändare och lite blandade kamerablixtar ( Sigma Canon och Vivitar ). Ihop med stativ och paraply får man en utmärkt portabel porträttstudio.

[iissa]
0

Är det bara jag som nästan ALDRIG använder blixt?

Mimmi
0

#5 Nej, verkligen inte. Är många som fotar som föredrar naturligt ljus. Blixten på min kamera har varit trasig i kanske två år nu, jag använder alltså aldrig blixt.

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med en extern blixt kan man simulera naturligt ljus. Det är praktiskt när det naturliga ljuset inte räcker till eller finns tillgängligt där man vill fota.

På denna bild tex har jag fotat Johanna hemma i vardagsrummet, men belyst henne på ett sätt som påminner om solljus. Sen har jag frilagt henne och lagt in i bakgrundsbilden som jag tog på kreta 2005.