Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 2047 ggr
[Koppsal]
0

lätt kritik - Gerbiler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har precis böjat lite smått att lära mig min nya kamera. jag är helt ny inom det här. men skulle ändå vet vad ni tycker. Sen är det ju en skugga från gallret, menmen..

motivet är då mina två små söta gerbiler, lilla grå och vallmo. vallmo rusar ut och lilla grå blir lite irriterad Kyss

jag vet inte exakt vad ni vill veta om bilden, men jag skriver upp det som står när man trycker på egenskaper. ^^

* brännvidd =  55mm
* F-stop = F/5,6
* Exponeringstid = 1/60 s
* ISO = 200

[Koppsal]
0

varför inte lägga upp en till när man endå är igång? Flört

en bild som var tagen när vi hade gäster, själv tycker jag den är vädigt cool.

* brännvidd = 55mm
* F-stop = F/5,6
* Exponeringstid = 1/80 s
* ISO = 1600

sen får ni ju säga till om ni behöver mer information Glad

Emaljoh4
0

DU glömde bilden va? Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Koppsal]
0

#2 hahaha ojdå, märkte inte det, får fixa när jag kommer hem. haha SkämsTungan ute

LFCFredda
0

Lite högre bländartal och du hade fått båda gerbilerna i fokus.

[Koppsal]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är den andra bilden. hehe

[Koppsal]
0

#4 vad menar du med bländartal?

LFCFredda
0

Ser du att den bruna gerbilen är ofokuserad fram vid nosen? Det har kunnat förhindrats genom att du hade valt ett högre bländartal eller en mindre bländare (samma sak). Det du har skrivit i inläggen är F5,6, det är bländaren.

Om du väljer F5,6 kommer det att bli ett kort skärpedjup och om du istället väljer tex F11 hade båda gerbilerna hamnat i fokus.

Om vi tar den andra bilden med glaset. Där har du också använt ett lågt bländartal och då får du glaset i fokus men ljusen bakom i ofokus. Nu är inte det fel i den bilden då det är glaset som ska framhävas och ljusen ska vara i bakgrunden.

Hoppas du förstår hur jag menar :D

[Koppsal]
0

#7 jaa, nu förstår jag. tack så mycket. nu ska jag se hur man gör det. hahaha. Och jag såg faktiskt inte det där med nosen.

men gillade du bilderna? :)

LFCFredda
0

Javisst gör jag det. Har själv haft en brun och en grå gerbil en gång i tiden. Kommer ihåg att det var lite tråkigt på nätterna ibland då dom rätt ofta inte hade lust att sova när jag hade det :D.

Jag skulle gärna vilja se fler bilder av dom små krabaterna. Du kanske skulle tjäna på att försöka få en bättre bakgrund än allt spån som upplevs som rörigt. Kanske det går att plocka ut dom ur buren? Om du har lust att försöka dig på fler bilder så kanske du kan prova att gå ner med kameran på deras nivå och inte knäppa uppifrån på dom. Brukar bli lite mer intressanta bilder då.

[Koppsal]
0

#9 vad roligt! de är ju så söta.

de thar jag faktiaskt försökt. släpt ut dem på golvet i badrummet. men det är svårt att få en bra bild och oftast har jag inte så mycket tid på mig. det där med samma nivå me dkameran vet jag redan. men i buren är det svårt att komma in med händerna + en stor kamera. men man ska aldrig ge upp, ska se om jag kan släppa dem på sängen också, där de inte kan gömma sig.

:)

[iissa]
0

Fota gerbiler är svårt! Jag har nog inte fått en enda skarp bild på mina två haha Oskyldig

[Koppsal]
0

#11 hahah ^^