ordlära
Jag är en tjej på 13 år som inte vet mer än grunderna i fotografering men vill lära mig att fota .. ska därför införskaffa mig en systemkamera här efter jul men jag tänkte om ni kunde förklara lite ord då jag är helt lost med sånt .. tex som:
macro (vet halvt vad det är men gärna en ännu bättre förklaring) :
slutartid (heter det så?) :
auto (har en aning om vad det är men vill vara säker) :
optisk zoom:
haha jag som hade kommit på så många andra ord .. nu har jag glömt bort alla ..
men skriv gärna in ord ni hade svårt med i början också.
tack på förhand!
visste inte alls vart dettta hörde hemma ..
Fotoord är en sida som samlar på i princip alla uttryck man kan möta när det handlar om foto.
Ute i vänstermarginalen finns både svensk- och engelsk ordlista (med uppslagsord) och även förkortningar.
Det kan nog vara ett bra ställe att börja på!
I korthet så det du undrar över:
Macro: brukar användas för att beskriva närbilder, och egentligen skall väl "riktigt macro" vara i avbildning 1:1, dvs motivet skall vara lika stort på fotot som i verkligheten.
Slutartid: Hur länge slutaren är öppen, dvs hur mycket ljus som släpps in. Kan användas kreativt för att få intryck av rörelse (lång slutartid) eller för att frysa en rörelse (kort slutartid). Vid dåligt ljus krävs längre slutartider för att få bra ljus.
Optisk Zoom har inget med systemkameror att göra utan är på de kompakta. Det är Zoom-omfånget utan "fusk" så att säga. Sen har de kamerorna ofta lite digital zoom också men då blir kvaliteten lidande. Det exakt tekniska bakom det kan jag inte redogöra för.
mvh Martin
tack så mycket!
Undrar även vad som menas med tex 18-200mm eller 35-70mm på objektiv. Förstår ju att 18-200mm har bättre zoom (?) men vad menas med millimeter? För jag antar att 18-200mm objektivet inte bara kan ta skarpa bilder upp till 2m .. eller? haha .. kanske inte har så mkt med det jag undrar över att göra men ändå kul att veta :)

Tyvärr har det smugit sig in en del grodor i reklamspråket, så att till exempel Panasonic använder uttrycket "Extra optisk zoom (EZ)" för att beskriva något som inte alls är optisk zoom.
Optisk zoom betyder att objektivets brännvidd ändras. Olika elektroniska varianter av "zoom" innebär att man använder en mindre yta av sensorn, chipet som bilden hamnar på. Och tyvärr har det falska fikonspråket smugit sig in också när det gäller systemkameror från Panasonic. Jag vet inte om andra gör likadant.
Och det kan vara bra att vänja sig av med "bättre", som är ett värdeomdöme, när det gäller omfånget på ett zoomobjektiv. 18-200 är precis som det låter, ett större omfång än 18-55, vilket betyder att man ser sina motiv större på bilden när man zoomar mot den längsta brännvidden, eller att man kan beskära motivet tätare. Mer är inte alltid bättre, och många av objektiven som har väldigt stort omfång har svagheter av annat slag, som missteckning eller sämre skärpa.
"avbildning 1:1, dvs motivet skall vara lika stort på fotot som i verkligheten."
För att inte förvirra det ytterligare så är det på sensorn som motivet skall vara lika stort. På fotot kan det ju vara väldigt mycket förstorat.
Auto - beror väl på i vilket sammanhang, men när kameran själv väljer inställningar.
Vad jag tycker att du ska kika lite närmare på är de här orden:
ISO
Slutartid
Bländare
Det här är det du ställer in för att fotografera manuellt.
ISO - ljuskänslighet. Ju lägre ISO, desto mindre ljus tar kameran in, men om du har ett högre ISO tal så tar kameran in mer ljus, men bilderna blir brusigare.
Slutartid- har du redan fått svar på, men hur länge slutaren är öppen. Ju längre slutartid, desto mer ljus hinner kameran ta in, men det orsakar ju även att bilderna kan bli oskarpa, men det kan också vara en effekt av fart som man vill ha.
Bländare - En stor bländare har ett lågt f - tal, och ju större bländare (lägre tal) du har, desto mer ljus tar kameran in, och du får ett längre skärpedjup i bilden, bakgrunden blir alltså "suddig" och mer fokus hamnar förhoppningsvis på motivet. Men om du vill visa alla detaljer i bilden, så bör du ha en liten bländare (högt tal), men då tar kameran in mindre ljus och då måste du kanske reglera slutartiden eller ISO:t.
ISO, slutartid och bländare gör att du kan få din bild som du vill ha den, och få fram roliga effekter, och de handlar alltså om att samtidigt reglera så att du får rätt mängd med ljus i bilden. Om du har en kort slutartid, liten bländare och lågt ISO, så blir bilden svart då den knappt kan ta in något ljus. Det finns grymma kompaktkameror som tar bilder av samma kvalité som systemkameran men som saknar funktionen av att kunna fotografera manuellt. (Dock finns det kompaktkameror som du kan ställa in manuellt). Och det är enligt mig mycket roligare med att fota manuellt, att kunna påverka sina bilder och inte bara hålla i en kamera och trycka på en knapp, och så vips så har du en bild i kameran 
Sorry för en konstig förklaring men du kanske blev lite klokare i alla fall =)
Lycka till!
#6 jättetack! Du skrev väldigt enkelt så jag tror jag förstog det mesta, nu gäller det bara att komma ihåg allt också 
Men ungefär, jag förstår självklart att det beror på vad man ska ta bild på, men vad är en bra ISO "mängd", slutartid och bländare "mängd"?
edit: kanske bör säga siffra istället för mängd .. ? 
Det beror på, om du ska fota på ett ljust ställe så behöver ju kameran inte lika mkt ljus =)
#5 Tack för förtydligandet. Blev ganska missvisande som jag skrev insåg jag nu.
mvh Martin