RAW med hög upplösning
Jag har med min kamera Canon EOS 500D testat på att fotografera i RAW.
I datorn upptäcker jag att RAW bilderna har mycket mindre Upplösning än de som är fotade i jpeg från första början. Har jag gjort något fel, eller går det inte att fota RAW i högsta Upplösning? Jag konverterar och redigerar RAW bilderna i Digital Photo Professional.

Bilderna du tar RAW har alltid högsta Upplösning, det går inte att minska den när man spar RAW.
Möjligen kan du förväxla Upplösning med skärpa. När du bearbetar bilden från RAW måste du själv göra uppskärpning som passar formatet på bilden. För en liten bild bör man i regel välja en relativt liten radie på oskarp mask, medan en större bild kräver större radie. Det har inte ett dugg med Upplösning att göra, och när man lägger på skärpa minskar man faktiskt upplösningen något.
Beroende på råkonverteraren och dess algoritm för demosaik, kan det vara något lite skillnad i Upplösning mellan olika konverterare, men det syns inte på normala bildstorlekar.
Men högsta Upplösning har du alltid i RAW, så det som du ser är något annat.

Titta på piexeldimensionerna så kommer du se att de med strösta sannolikhet är desamma för din RAW och JPG fil och det betyder att de är lika stora.
Upplösning behöver du inte tänka på alls då det inte spelar någon roll, annat än till tryck. För datorvisning har upplösningen ingen funktion ( kan finnas nåt gammalt program som hanterar bilder med hänsyn till Upplösning ( typ Flash ) men det är sällsynt ).
RAW har ingen specifik Upplösning, den bestämmer du när du exporterar från din RAW konverterare.
Storleken ( i pixlar ) beror på hur du ställt in din kamera. Många kan spara i RAWs som är mindre i antal pixlar räknat.