Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2805 ggr
Jergun
0

Canon Eos 1000D eller Olympus Pen Epl1?

Precis som ämnet lyder, vilken utav kamerorna är bäst?

Canon EOS 1000D

eller

Olympus PEN EPL1

Vet att det i slutet alltid hänger på fotografen men vilken har mest att ge?

Väldigt tacksam för svar!

Inkanyezi
0

Det handlar om två ganska skilda kameror. I vissa avseenden är Canon EOS 1000D något bättre än Olympus EPL1, men i andra inte. Det går inte att säga att den ena är ensidigt bättre än den andra. Om man ser till hur kameran är att bära med sig, så är Olympus tveklöst bäst. Om man föredrar en sökare som man tittar igenom kan EOS 1000D vara att föredra.

Skillnaderna i bildkvalité som är möjlig är ganska små, där ligger EOS lite bättre till, men beroende på vilket objektiv man väljer kan Olympus prestera bättre i vissa avseenden. Kamerorna är långt ifrån lika om man ser till hur de hanteras. Olympus är en ny typ av systemkamera utan spegel, medan 1000D bygger på gammal teknik. Ergonomiskt tycker jag att Olympus är bättre, men där är inte alla eniga.

Det kan vara idé att titta också på andra kameror. Om man är ute efter bästa möjliga bildkvalité, så är Pentax K-x ett par snäpp vassare till ett pris som inte är mycket högre. De nya kamerorna från Sony, alpha 33 och 55 kan också vara idé att titta på.

Här kan du se en jämförelse av sensorerna på EOS 1000D, Olympus E-PL1 och Pentax K-x, som visar hur de presterar. Skillnaden är ganska stor mellan de två förra och Pentax. Om man med "mest att ge" siktar mot något som kan ge högre kvalité också när det är svagt ljus, så är Pentax en klart bättre kamera, men man kan av andra skäl välja någon av de andra. Jag har själv en kamera i samma klass som E-PL1, som jag är mycket nöjd med (Panasonic Lumix G1). Olympus är den klart minsta och lättaste i det här gänget.

Och jämför man med kamerorna som du tog upp i ditt första inlägg är skillnaden ganska stor mellan de här systemkamerorna och långzoomarna som du tog upp, Nikon och Panasonic.

Jergun
0

# 1

Tack vad du är grym! Ska kolla på den Pentax du nämner också!