Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 3110 ggr
[rightPAW]
0

Fota manuellt med Canon 450D

Fattar inte alls detta med bländare etc med Canon.

Nån som är duktig på manuell fotografering med Canon som känner sig manad att ge en hjälpande hand?

[Woozy]
0

Hur menar du?

Du kan se bländaren som en pupill om du vill. Ju större bländare (mindre F-värde) ju mera ljus kommer in till sensorn. Ju mera ljus, ju mindre ISO kan du använda. Ju mindre ISO ju mindre brus. Ju mer ljusstark bild, ju snabbare slutartid (skarpare kan man säga) bild.

Du kan se slutartiden som när man blinkar med ögat om du vill.

Hoppas du fattar nåt av det jag skrev. Är ej bra på att förklara.

Inkanyezi
0

Kamerasimulator, http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 har ett skript som visar ungefär hur det funkar. Canon är inte annorlunda än andra kameror när det gäller inställningar, det enda kanske, som med alla digitala systemkameror, är att man inte har riktigt vettiga kontrollmekanismer för bländare och slutare, så att man måste titta på displayer eller i sökaren och trycka på knappar och snurra små hjul för att komma till värdet man ska välja.

[rightPAW]
0

Menar hur man ändrar blänadare/slutare. Det enda jag hittar är ISO som man ändrar när man snurrar ett hjul.

pellepiano
0

Fick du inte med nån manual?

Ivilket fall så på mina Canon kameror snurrar man på hjulet OCH håller in knappen vid sökaren som heter AV.

( du ska ha kameran i manuellt läge då )

[rightPAW]
0

#4 För att ändra bländaren?

Har tappat bort kartongen och där i ligger allt jag fick med.

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den finns att tanka hem på nätet.

Knappen sitter vid övre högra hörnet av bildskärmen.