D90 eller D3100
Jag ska köpa en systemkamera och jag har ville bara fråga, vilken är bäst, D90 eller D3100? Min kompis pappa har en D90 som verkar jättebra, men jag har hört mycket bra gejer om D3100 också.
Nikon*

Här kan du se DxOMarks för sensorerna på de två kamerorna. D90 har en klart bättre sensor än D3100.
När man ser till hanteringen, så är D3100 en "instegskamera" medan D90 är gjord mer för entusiaster, vilket betyder att den har bra ergonomi för den som lär sig hantera den, medan D3100 är mer tänkt att användas som man använder kompaktkameror, titta och tryck. Den är inte dålig, men den är inte gjord med tanke på den som använder kameran mycket och vill ha full kontroll över allting.
Så det finns inte ett entydigt svar på din fråga. Om du inte har erfarenhet av att plåta med systemkamera tidigare, så kan D3100 funka bättre för dig, men om du har plåtat mycket tidigare med manuella kameror, så är D90 definitivt bättre. Om du inte förstår vad jag försöker säga, så är det inte D90 du i första hand ska titta på.
Själv har jag ingen erfarenhet egentligen, de enda jag kan säga är att jag tyckte D90 är tung i handen. Men eftersom både är Nikon så antar jag att en sådan sak inte skiljer särskilt mellan modellerna.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
D90. Dock hade jag sparat en liten slant till och köpt en D7000 ;)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
D90 helt klart :)