Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1744 ggr
[rightPAW]
0

Quartz Wide Macro 0.42x AF

Nån som har detta eller använt det?

Funkar det bra, och blir bilderna bra?

Inkanyezi
0

Den har jag inte, men en liknande, som jag använder på min kompakt ibland.

Det handlar inte om ett objektiv, utan en tillsats, och alla sådana här tillsatser har rätt kraftiga linsfel, som syns på bilderna. Man kan korrigera lite i bildbehandlingen, men riktigt skarpt blir det inte ut mot bildens kanter, det är alltid ganska kraftig kromatisk aberration på vidvinkelförsatser och också en hel del distorsion, vilken kan kompenseras om man tycker att det behövs.

Upplägget är ju mysko, varför kallar dom den "AF". Den har ingen fokusering, och den påverkar inte kamerans funktioner. Om kameran som man sätter den på har AF, så är det fortfarande AF, annars inte. Och det där med "Macro"; den kan skruvas isär, så att man bara har den första linsen på kameran, och det är en ganska kraftig närbildslins som inte är korrigerad. Resultatet med den linsen är enligt min mening dåligt.

Den är som en bakvänd kikare, med förminskning; brännvidden på objektivet där man sätter den reduceras 0,42 gånger, men bildvinkeln bestäms av dels vilken vinkel försatsen klarar att återge, dels utgångspupillen och avståndet till objektivets optiska centrum. Det kan bli kraftig vinjettering med vissa objektiv när man zoomar till mest vidvinkel, och det är ju där man tänker sig att använda en sån här.

Så det kan tänkas att det fungerar bra, och att du tycker att bilderna kan godtas, men det kan också bli en stor besvikelse. Jag är nöjd med min tillsats, med alla fel den har, och den vinjetterar inte med min kompakt.

Om du har en systemkamera tycker jag att det är bättre att satsa på ett riktigt vidvinkelobjektiv i stället, själva vitsen med systemkamera är ju att man kan skifta objektiv, och ett riktigt vidvinkelobjektiv är bättre än en försats.

De här tillsatserna har funnits länge, och de används främst till videokameror som brukar ha en fast zoom med ganska smal vinkel. De tillverkas också av välkända optiktillverkare, men ingen av dem sätter sitt eget namn på produkten, de har alla påhittade intetsägande namn, som "Quarz" eller "Digital". Skälet till att tillverkaren inte vill sätta sitt namn på produkten är så klart att den skulle kunna dra ner deras rykte.