Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3902 ggr
Michaela-N
2010-12-11 17:44
0

Nikon D5000

Är intresserad av denna.

Har någon erfarenhet, tips och trix, billiga inköpsställen mm.

Har aldrig ägt systemkamera förr.

Sophie&Segra
2010-12-12 01:31
0

Köpte min för ungefär 2 månader sen och kan inte annat än säga att jag är supernöjd!

Jag va/är helt ny inom systemkamera. Och enligt mig, va D5000 en perfekt kamera att börja med!

Enda minuset kan väl jag tycka är den vinklingsbara skärmen, eller minus och minus. Jag har än så länge inte använt den, och kommer nog inte göra det heller. Så jag har den uppfälld (så man ser skärmen hea tiden, likt andra systemkameror) hela tiden och det fungerar perfekt!

Jag köpte min på OnOff, då dom hade nått paketpris, med kamerahus och två objektiv för en överkomlig summa (som jag ej minns i skrivande stund).

Lite bilder jag tagit med den, som - som sagt, total nybörjare som aldrig hållt i en systemkamera, kan du hitta här: www.luckydream.se

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Michaela-N
2010-12-12 10:16
0

#1 Tack för ditt svar!

Jättefina bilder hade du, gör mig mer sugen på att köpa en sådan.

Aviendha
2010-12-15 15:16
0

För de pengarna man får en d5000 för så vill jag nog säga att de flesta kameror skulle göra en nöjd om man inte har någon större vana/preferens sedan innan. Instegskamerorna är generellt väldigt nybörjarvänliga och kvalitétsmässigt så är det ingen enorm skillnad mellan modeller och märken heller.

Med just d5000 (och en del andra modeller från nikon) så saknas ju autofokusmotor i huset. Inget jätteproblem eftersom det finns objektiv som har motor inbyggda för att kompensera för det hela men till svyende och sist så får man ett mindre utbud av objektiv om man vill ha autofokuseringsmöjligheten. Det går ju att använda "vanliga" objektiv med men då får man fokusera manuellt och det kan ju gå bra det med iofs men de flesta brukar uppskatta autofokus. Det här kanske inte spelar dig någon större roll egentligen, och du kanske är medveten om det redan men det kan vara värt att nämna.