Kameran äter batteri
Jag har en Canon S3IS köpt dec 06 om jag inte minns fel. Den har fungerat bra för mitt fotograferande (i perioder har jag lekt en del med inställningar, i andra perioder mest bara autofokus el. de övriga färdiga lägena som finns). Hade inte i planerna att för tillfället köpa en ny kamera.
Men nu har den fullkomligen börjat käka upp batterier. Vi blir tokiga, glömmer man batterier i är de slut när kameran används nästa gång och fotar man en längre stund så äts de upp även då i rasande fart. Så har det inte varit förut. Det är så otroligt tråkigt om man inte har extra batterier med när fototillfälle ges och kameran inte ens går att starta :(
Så, kan vi ha lyckats komma åt någon inställning på kameran som gjort att något ständigt drar ström? Kan man göra något åt sånt här eller är det bara att börja se sig om efter en ny? Det vore väl iofs kul, men plånboken blir kanske inte överlycklig…
Vet ej vad det är för kamera, men om den är avstängd, men ändå äter batteri, så lär det ju vara nåt som krånglar. Kanske dags å önska sig en ny kamera av jultomten… (förstår din ekonomiska sits).
Har inget bättre förslag än att införskaffa en ny kamera. Har du inga "superkrav" så kan man få en hyfsad pocketkamera för en ganska billig slant. Tyvärr så nalkas ju den dyra julen nu, så du har extrem otur.
Hur som, så önskar jag lycka till med felsökandet, eller inköp av ny kamera vid tillfälle.
Jag har en likadan kamera som jag förvisso inte använder så mycket. Det blir ju rätt mycket när det är fyra AA-batterier i den. Som Woozy säger så borde den ju inte dra batteri när den är avstängd - då är något galet.
Använder ni uppladdningsbara batterier eller engångs? Uppladdningsbara kan man inte ladda hur många gånger som helst så de dör också efter ett tag. Kan det vara där problemet ligger?
Och om ni använder engångs - använder ni samma variant som ni använt innan när det gått bra? Jag lär mig aldrig vilket, men vissa batterier äts ju upp på en gång av digitalkameror osv medan andra klarar det bättre. Nu lär jag mig ju aldrig vad de batterierna som är de rätta heter, men det är väl de som är NiCa-märkta (eller liknande, något i stil med NickelCadium eller något sådant har jag för mig?). Någon kan säkert fylla på med vilken sorts batteri det är jag menar.
mvh Martin
Vi har nog använt de flesta sorters batterier vid det här laget. På slutet nu bara engångs av sorter som ha funkat förr.
Nä, vi får väl hoppas på pengar i bröllopspresent så vi kan köpa en ny kamera helt enkelt. (två födelsedagar, jul och bröllop, och en köksrenovering som gick lite över budget… därav den redan lite ledsna plånboken).
En liten kompaktkamera stod redan på inköpslistan till början på året då mannen vill ha något litet och smidigt med sig till afghanistan på utlandstjänst. Så då får jag kika runt på något med lite mer funktioner att ha här hemma.