Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 926 ggr
Niklas
0

Adobe Photoshop Lightroom 1.0

Nu har jag använt det ganska flitigt under en dryg vecka. Jag älskar det. Det sparar massor av tid vid urval, justering, sortering/lagring.

Är det någon mer som använder det och vill dela med sig av synpunkter?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Nej, jag använder det inte. Vad kan du göra med det programmet som du inte kan göra med Adobe Photoshop CS2 eller Adobe Camera RAW?

Finns det en jämförelselista?

Robert

kjula
0

Hej! Har också använt Lightroom i en vecka, tar lite  lång tid att ladda ner RAW filerna, annars funkar det bra.

Kjell

Mandrakonian
0

Jag  kör med nya Lightroom och kan bara hålla med dig Niklas , det är ett kanon program, enkelt och sparar en himla massa tid. Mvh/Mandrakonian

Niklas
0

#1: Jag har inte Camera RAW eller CS2 så jag kan inte göra en jämförelse. Dock vet jag att CS2 inte kan effektivisera flödet så som Lightroom kan. CS2 kan väl inte heller göra ickeförstörande redigering av bilder?

Vänliga hälsningar

Niklas

knusselbo
0

Jag förstår inte jämförelsen, "sparar en massa tid", i förhållande till vad?

Mandrakonian
0

Fnns att ladda från Adobe som demo. Testa så får du se , för att det är svårt att förklara när alla har så olika arbetsflöde.

Niklas
0

#5: Jag sparar mycket tid i jämförelse med att arbeta med Rawshooter, Picasa och Photoshop i kombination.

Vänliga hälsningar

Niklas

Lena W
0

Har testat demon ett tag och det är ett kul program, men ack så långsamt. Maskinen har hängt sig åtskilliga gånger vid importen av råfilerna. Min dator har inte kapaciteten. Måste köpa en ny med två gig i minne för att köra programmet (och ha lite att växa i). Ja, ja, jag vet att det inte ska behövas två gig, men erfarenheten säger att jag måste. Har använt RawShooter och älskar verkligen programmet och saknar snabbheten därifrån. Hoppas inte Adobe köper upp andra företag. "Resistance is futile" som Borgerna säger. Himla trist att inte uppstickare får finnas kvar.

Banio
0

Nja, nu är det tidigat att komma med ett omdöme… men just nu känns det inte som det är för mig. Alla ändringar jag gör lagras ju som xml-filer vid sidan av, vilket innebär att ska jag slutredigera i PS får jag ändå börja om från början. Alltså måste man använda Lightroom för hela flödet tills man möjligen sparar en tiff somman gör färdig i PS. Ska ge det lite mer chanser - man har ju en månad på sig - men just nu känns det som det missar målet för mig i alla fall.

miksor
0

#9 vet inte om jag fattat dig rätt men ändringar kan du ju spara i jpg, tiff, psd eller dng via export och då behålls orginalt som det var.

divansson
0

vart köpar man det? och rekomendarar du det? är det dyrt, hur mkt kostar det?

Banio
0

JO, du fattade rätt, men jag var nog otydlig. Vad jag menar är att i camera RAW + CS kommer jag hela vägen och sparar det jag tycker är en "färdig" tif-fil + att jag har kvar ett oredigerat original i råfilen. I Lightroom känns det som jag kommer en bit på vägen, men att jag saknar en del verktyg. Alltså får jag mellanspara i TIff och sedan öppna PS i alla fall, så jag känner inte att jag vinner något i flödet. Men jag ska ge det en chans - jag kanske hittar flera verktyg när jag testar vidare.

Niklas
0

#8: Jag körde betan med 1 gigabyte internminne och det gick inte. Med den skarpa är det dock inget problem.

#10: Precis, så gör jag om det är något jag, mot förmodan, vill göra i Photoshop. Det finns ett menyval som heter "Edit in Photoshop …". Jag förmodar att det använder den redigerade varianten och inte originalet så jag kan inte se att det skulle bli något problem.

#11: På Dustin eller Adobes hemsida till exempel. Jag rekommenderar det starkt till dem som har behov av ett effektivt flöde vid bearbetning av många bildfiler. Det kostar omkring 2000 kronor inklusive moms fram till april. Sen kommer priset att höjas.

#12: Vilka verktyg är det du saknar i Lightroom?

Vänliga hälsningar

Niklas

Banio
0

Jag ska nog backa lite… Nu hittade jag ju också "Edit in Photoshop".  Och jag klarar nog 75% av bilderna direkt i Lightroom, det medges. Saknar dock lager, och tycker ännu att verktygen är oprecisa, dvs att det är svårt att se förändringarna på skärmen jämfört med CS. Men som sagt, jag testar vidare får vi se…

Niklas
0

Okej. Jag har Elements, inte CS. Hur ser du förändringarna i CS jämfört med Lightroom?

Vänliga hälsningar

Niklas

[mingdie]
0

Niklas. Hur ser du Lightroom som en ren RAW converter. Idag kör jag med Rawshooter samt Gimp. Kommer arbetsflödet i Lightroom att bli bättre än i Rawshooter?

Eddie

Niklas
0

#16: Det beror på hur mycket du gör i Rawshooter. Är det bara konvertering till jpg tror jag inte att det är någon större vinst. Mitt flöde blev betydligt bättre i Lightroom än i Rawshooter.

Vänliga hälsningar

Niklas

Banio
0

#15 I CS med förhandsgranskning påslagen tycker jag att jag på ett väldigt bra sätt kan se t.ex. effekterna av en skärpning, medan Lightroom är "fladdrigt". Bilden blir oskarp och ostadig under justeringen. Och det gäller även andra justeringar. Tycker därför att man får gissa inställningarna. Sedan en fråga om färginställningar för utskrift? Hittar inget alternativ till skrivarprofil? Missar jag nåt här också, för det jag skrev ut nu blev inte bra. I CS använder jag inställningen att CS bestämmer färgerna.

Niklas
0

Det finns en inställning för färghantering vid utskrift. Där finns valet "managed by printer". Vill man ha något annat måste man lägga till de profilerna. Jag har inte provat det och vet inte hur man gör. Själv skriver jag aldrig ut.

Vänliga hälsningar

Niklas

SLAfoto
0

Hittade följande på en hemsida "Arbetsflöde i Lightroom" som kanske kan vara läsvärt, pdf-fil. (nästan längst ner till vänster på hemsidan under Kurser hittar ni "Adobe Lightroom kurs…")

//Stefan

broderbluff
0

#20  ooh, danke!