Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3345 ggr
josefijn
0

Stor skillnad på f/1,8 & 1,4?

Har länge menat köpoa ett 50 mm f1,4 nu, men nu börjar jag fundera, hur stor skillnad är det egentligen från det betydligare billigare 50mm/1,8?

Kommer mest användas som porträttobjektiv, och när det är mörkare. Har en Nikon D200.

MonisN
0

Den enda jättestora skillnaden är priset. Du kommer gott och väl att klara dig med f/1,8 för porträtt. Det är ett kanonobjektiv.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Jojaton
0

Ja, priset är den stora skillnaden. Jag var i samma sits som du när jag skulle köpa mitt 50mm, slutade med ett 1.8 och jag är jätte nöjd!
Jag hittade ett jättebra test där 1.8 faktiskt var skarpare än 1.4!

Johanna - Instagram

josefijn
0

okej, blir nog ett 1,8 då! :)

Jojaton
0

Du kommer inte ångra dig, det är ett toppenobjektiv!

Enda jag skulle rekommendera 1.4 framför 1.8 till är de som har Nikons systemkameror utan inbyggd autofokusmotor då 1.8 saknar AF-S. Men du har ju D200 så då är det ju lugnt :)

Johanna - Instagram

josefijn
0

jaa precis. :)

Ända jag är rädd för är ju att skärpedjupet inte ska räcka till, men ja, det får så lov att göra det ;D

Ulla
0

Mindre bländare, dvs högre siffra, ger större skärpedjup. Så om det är stort skärpedjup du är ute efter finns det ingen anledning att välja objektivet med den större bländaren, dvs 1.4

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

josefijn
0

Jag menade ju tvärtom då.. Jag vill ha ett kort skärpedjup så jag får detaljer i fokus. :)

Ulla
0

Jag förstår inte hur du menar, men bara du vet själv så blir det säkert bra.Glad

_
_

josefijn
0

Jag menade att jag vill ju få ett så kort skärpedjup som möjligt ( så suddig bakgrund / liten del som är iFokus som möjligt) och därför borde ju 1,4an vara bättre än 1,8an.. Men jag undrar ju hurpass stor skillnaden egentligen är? Är den inte alls stor, så tar jag ju hellre det mycket blligare 1,8an.

Ulla
0

Okej. Jag har själv det billigare och tycker att det är bra, men jag har aldrig jämfört de två.

_
_

josefijn
0

jaa okej :) det verkar vara ett väldigt prisvärt objektiv iaf!

Gips
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte testat fast 50mm någon variant, men 85 1,8 och 85 1,4 och 85/1,4 är skarp även på 1,4. 85/1,8 tyckte jag var skarp först på 2,0. Andra tycker kanske annorlunda dock. Hur som helst 2,0 ger ruskigt kort skärpedjup och brukar räcka. Här kommer en bild med 85/1,4

josefijn
0

Okej! Är skärpedjupet på bilden 1,4?

Är så himla sugen på ett 1,4, men det kostar rätt mycket,, Har köpt nytt hus denna månad, och köpte nytt objektiv för typ 3 månader sen, min lilla lön som städare räcker inte långt, hehe..

HellviHumle
0

I runda slängar så har du på 1,5 m avstånd, ca 3,5 cm skärpedjup med bländare 1,4 och ca 5 cm skärpedjup med bländare 2. Räknat på halvformatssensor.

HH

Jojaton
0

Det är inte så stor skillnad på skärpedjupet på bländare 1.8 och 1.4 att du kommer sakna det om du köper 1.8.

Johanna - Instagram

josefijn
0

okej, då blir det en 1,8. :) Tack för er hjälp!

Gips
0

#13 ja den är tagen med f1,4;)