Canon EOS 1000D eller 500D?
Vet att 500D är bättre än 1000D, men är den så mycket bättre att det är värt att betala 2000 kr extra?
Omöjlig fråga att svara på, beror ju helt på hur mycket 2000:- är värda för dig jämfört med hur mycket nytta just du har av dom saker som 500D är bättre på…?
Beror också på vad du vill ha av en kamera och vilka funktioner du vill att den ska ha. Jag själv har en 1000D men känner att det är dags för uppgradering men är man ute efter en nybörjar kamera så är den ett bra alternativ. Canon har inte bildstabilisator inbyggt utan sådant sitter i objektiven.
Vill du kunna spela in videor så är väll 500D av du ska ta av dina alternativ, 1000D har inte den funktionen. Personligen tycker jag inspelnings funktionen stjäl för mycket av kameran, nästan bättre att skaffa en riktig videokamera om man vill filma.

Kommer inte att använda filmfunktionen särskillt mycket. Kanske ska satsa på en 1000D isådanna fall?
#2 vad menar du med att inspelnings funktionen stjäl för mycket av kameran?
Jag tycker det är en onödig bedrift att ha videoinspelning på en systemkamera om inte annat så snor en videofilm kamerans minne och lämnar mindre plats till foton. Men det är ju en smak sak.
#5 fast att den tar minne gör den ju bara om man använder det och då får man ju "skylla sig själv", går ju inte att använda som argument till varför man inte ska ha filmfunktion i systemkameror.
Så länge filmfunktionen inte tar bildkvalite från fotona (vilket de inte gör) ser jag inget problem med det hela. Vill man inte filma måste man inte, och då stör inte funktionen. Dessutom kommer det nog inte tillverkas många fler systemkameror utan filmfunktion, så att välja bort en kamera pga det känns ganska korkat tycker jag.
Johanna - Instagram
#6 Som sagt, det är min åsikt. Sen får väll var och en göra som dem vill. Finns mer nagativt med 500D, bla att inställningarna inte går att ändra medan man fotar. m.m
TS, här kan du läsa recensioner om 1000D om du vill.
och här har du 500D. Jag läser ofta sådant och ställer recensionerna på kameror mot varandra för att hitta det bästa allternativet.
" bla att inställningarna inte går att ändra medan man fotar"
Hur/vad menar du? Har själv inte en 500D (har använt 450D och använder 550D och 7D) men är väl klart att man kan ändra inställningar undertiden som man fotograferar? Är det något speciellt du tänker på?
#8 Skrev de jag tänkte fråga.
Jag har en 500D o självfallet kan jag ändra inställningarna under fotningen.
Här är en bild från min kamera.
Jag är helnöjd med den, men har inte hunnit testa så mkt, har bara haft den i några dagar, haha.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Filmning är gött när man satsar på nyhetsfotografering.
Vill man ha en filmkamera som ger samma bildkvalité får man punga ut med avsevärt mer pengar.
Jojaton, att ha i åtanke är ju även att en filmfunktion höjer priset en hel del. Tyvärr görs allt färre nybörjar- och semi-proffskameror utan videofunktion. Detta innebär att många måste betala extra för en funktion de inte vill ha eller behöver, eftersom det i många fall inte finns några andra alternativ.
Pris på 400D utan filmfunktion 2006-09-18: 8200 kr.
Pris på 550D med filmfunktion 2010-03-03: 8200 kr.
Bägge hos Cyberphoto, så nej, inga extrapengar för en funktion som inte behövs. Tvärtom har kameramodellen blivit billigare i och med inflationen.