Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 5032 ggr
malin--a
0

Fota inomhus

Om man ska fota inomhus, utan blixt, är det då ett objektiv med litet bländartal som gäller?

Har ni något tips på ett objektiv som funkar bra inomhus, och när det är hyfsat mörkt ute?

Är inte så haj på alla fotoord så det får bli som det blir Flört

nymanoz
0

För att någon ska kunna svara på frågan måste du skriva vilken kamera du har.

Inkanyezi
0

Man måste så klart exponera rätt också när ljuset är svagt, och det kan betyda att man måste använda stor bländaröppning (låg siffra, tex, 1,4 - 2 - 2,8) och också att man måste använda ganska lång slutartid och högt ISO.

ISO är förstärkningen som man ställer in för sensorn, som gör den mer känslig för ljus när man ställer det högre, och bländaren är hålet inne i objektivet som släpper in ljus. En lägre siffra betyder en större öppning som släpper in mer ljus. Också en längre tid som slutaren står öppen gör att mer ljus träffar sensorn.

Alla objektiv kan så klart användas, det är bara en fråga om hur de olika sakerna ställs in i förhållande till varandra. Om öppningen inte kan göras större och ISO inte kan ställas högre, så kan man ju alltid ta med längre tid.

När man tar med lång tid är det viktigt att kameran är still när man tar, och också att det man fotograferar inte rör på sig. Med ett motiv som är stilla kan man ta med ganska långa tider och ändå få skarpt. Om man däremot har något som rör sig så är det i stort sett omöjligt att få skarpa bilder i svagt ljus om man inte har mycket stor bländaröppning och högt ISO. Inomhus brukar man inte komma ner till slutartider som kan frysa rörelse ens om man har stor öppning på objektivet (t.ex. 1,4).

När man använder stor öppning är det också viktigt att skärpan ställs precis rätt, och skärpedjupet blir ganska litet. Om man tar en gruppbild måste alla vara på samma avstånd för att bli skarpa på bilden, och om man tar t.ex. ett djur så kanske man får morrhåren skarpa men inte ögat eller vice versa.

Det finns objektiv med stor bländaröppning som lämpar sig för att fotografera inomhus, vilka som finns beror på vilken kamera du har.

malin--a
0

#1 Ojsan det glömde jag Flört En Nikon D3000.

#2 Jag vill kunna använda en kort slutartid inomhus, och även kunna ta kort med kort slutartid utomhus när det börjar mörka. Känns inte som att jag kan det nu, blixten vill jag inte använda, tycker att bilderna blir så "falska" på något sätt då.

Gips
0

Innomhus behövs så gott som alltid blixt, gärna flera

TildaH
0

Tycker inte att blixten gör någon skillnad såvida man inte fotar något som är riktigt mörkt eller blänkande.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Jojaton
0

Om du använder en bra blixt, alltså inte kamerans inbyggda, så blir ljuset ofta bra om du lär dig blixten :)

Johanna - Instagram

Mimmi
0

Har du en extern blixt eller använder du den inbyggda? Har du en extern kan du ju t.ex. låta blixtljuset studsa mot en vägg eller taket. Det gör ljuset mycket mjukare. Använder du den inbyggda blixten kan du köpa en blixtdiffusor som är till för inbyggda blixtar.

Inkanyezi
0

Nja en "blixtdiffusor" för inbyggd blixt är bortkastade pengar. Det blir precis samma resultat som utan om det handlar om vanliga bilder. Det finns en diffusor som funkar för makro, men man kan hellre göra den själv mycket billigare.

Jag har provat att använda reflekterad blixt med den inbyggda, och det funkar ganska bra. Man får prova sig fram till ISO och bländare som funkar. För mig går det bäst med ISO 800 och bländare 5,6. I inlägg #4 i tråden finns en variant som är superenkel att göra.