Hjälp Luciafotografering.
Jo, jag har nog tänkt att ta med mig kameran i morgon på Lucia firandet i kyrkan men är lite orolig.. Vet dock inte vad för inställningar jag kan använda, så jag undrar er om ni har något man ska tänka på när man fotar ett lucia tåg och några som sjunger? det kommer vara på morgonen! Är väldigt tacksam för hjälp. :) Kan även säga att jag använder mig utav en Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 
Moderator edit: Rubrik förtydligad och tråden flyttad till relevant grupp.
//MartinO

Kör på P och ställ upp ISO högt när du tar luciatåget (jag skulle ta ISO 1600, men din kamera kan klara mer). Ingen blixt. Möjligen kan du få ställa kompensation mot minus för att bilderna inte ska bli för ljusa. Det gör inget att det blir brusigt och att färgerna blir varma; antagligen funkar det bäst med färgtemparatur för glödlampsljus.
Använd stöd om slutartiderna blir långa; bönpåse är en bra idé.
Aha, tackar!
Lägsta möjliga bländare, en lagom touch av mycket diffusad blixt (har du ringblixt kan det vara guld värt) och slutartider under 1/60. ISO bör inte gå över 500.
Varför då dessa inställningar? Jo för att;
-Blixten ljusar upp de vita lucia-kläderna och därför "fryser" luciatåget i bilden (detta beror på att det är mörkt och blixten blir kamerans slutare. Om du inte vet hur det fungerar kan jag gå in mer grundligt.)
-Den "låga" slutartiden gör det möjligt att få med ljuset från ljusen.
-Så låg ISO som möjligt ger bättre möjlighet i PP (post processing).
I stora drag bör det fungera, men slutartiden och blixten får du givetvis ställa in beroende på sittuation. Kommer lucia rakt framför dig kan jag tänka mig att det blir snyggt med mindre blixt så att tärnorna i bakgrunden blir mörkare (blixten når inte fram) och lucia hamnar i fokus.
Nu har jag gett dig riktigt bra råd, så jag kräver att se lite resultat!! ;)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Tackar för hjälpen, jag hade ingen blixt sådan blixt, var då tvungen att höja iso;t mycket. Men tycker de blev bra för att vara första gången jag har fotat luciatåg. Så jag är nöjd över dom. Ska ta och redigera dom lite nu så då kommer de komma bilder senare ikväll! :)