Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1712 ggr
[Moollan]
0

Inställningar försvann

Hejsan!

Jag har fotat i RAW ett tag nu. Skulle kolla på en bild vilka inställningar jag haft, vilket jag innan kunna göra under egenskaper - information - kamerainställningar.

Det verkar som om detta inte funkar när jag fotograferar i RAW. Det är helt tomt på raderna.

Någon som vet hur jag kan få det att funka? Eller har något annat tips när man inte kommer ihåg vilka inställningar man har haft på alla sina olika bilder?

Tacksam för svar! :)

Inkanyezi
0

Det beror troligen lite på vilken konverterare du använder. RAW har inte någon standard för metadata; det finns bara i jpeg, så det är upp till programmet som man konverterar med att eventuellt läsa Metadata och skriva in i Exif när man spar bilden som jpeg. När bilden finns kvar på kamerans kort kan du alltid läsa Metadata i kameran.

[Moollan]
0

Vad ska man använda då?
Har nikon d90, fotar RAW, redigerar i camera RAW och photoshop.

Inkanyezi
0

Jag tycker att Camera RAW och Photoshop är bra alternativ. Om du använder Nikons eget program som följde med kameran kanske Exif skrivs med rätt Metadata, men det är inte ett lika bra verktyg för konverteringen som Camera RAW.

Jag vet inte om det finns någon inställning i Photoshop för att registrera Metadata från en fil som har behandlats med Camera Raw; gissningen är att det inte finns. Jag skulle inte bekymra mig mycket om inställningarna i senare skede än just när jag ska ta fram bilden; egentligen säger inte inställningarna särskilt mycket, utan det är histogrammen och statistiken över överexponerade pixlar som kan vara mest intressant. Om Metadata är viktigt att spara kan man redigera in dem efteråt med hjälp av vad man kan läsa i kameran eller i en samtidigt sparad jpeg. Smidigast är kanske att helt enkelt spara jpeg+RAW och lägga i samma mapp. Då ligger filerna bredvid varandra och man kan alltid plocka fram Metadata.

[Moollan]
0

Tack för dina svar! Jag provat spara jpeg+raw ett tag och ser hur de funkar :)

nicro
0

När tittar du efter Metadata?

Kollar du direkt på/i NEF-filen eller är det en "framkallad" jpg du tittar på?

Kollar jag i en NEF så ser jag inte heller ngt men i den framkallade bilden finns det information.

[Moollan]
0

Ja det funkar! Tack!