Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3860 ggr
Haztparken
0

Linser? Fotostudio?

Nu är det snart åter jul och nu kommer det jobbiga:

Önskelista! :(

Kommer aldrig på något att önska mig! Men nu har jag 2 grejor som jag vill ha lite tips på :)

Grejorna jag är intresserad av är en mini fotostudio och macrolinser.

Mini fotostudio:

• Någon som vet någon bra?
  • Liten och lätt, men inte för liten.
  • Inte alltför dyr.
  • Är König KN-STUDIO10 Mini Photo Studio bra?

Vill helst att en kanin ska kunna få plats i den men inte mycket större :)

Macrolins:

• Har sett macrolins och närbildslins, skillnad?
  • Någon bra, billig?
  • Ska passa till Nikon D3000

E nöjd med mitt objektiv annars, vill bara kunna ta ganska nära macrobilder och har då blivit tipsad om linser :)

Inkanyezi
0

Nej. den där "fotostudion" är på tok för liten för en kanin. Den duger till att göra produktbilder av små saker, men strängt taget är det bortkastade pengar. Man kan göra minst lika bra bilder utan den prylen.

När det gäller närbildslinser, om du har det vanligaste kitobjektivet 18-55, så är det inte mycket idé att skruva på en lins. Den kommer ner till 28 cm utan några tillbehör, och den närgränsen svarar mot ungefär +5 dioptrier. För att komma närmre behöver du en lins på ungefär +5, och då måste den vara akromatisk för att kvalitén ska bli hygglig, och arbetsavständet blir mellan ungefär 20 och 15 cm från linsen. Det är väldigt nära, och en så kort brännvidd som 55 mm med lins ger ganska stor förvrängning och minskande skärpa mot kanterna.

Om du har en telezoom, eller en zoom med längre största brännvidd, som t.ex. 105 mm, så kan det vara idé med en närbildslins. Det blir ganska bra resultat när objektivet har lite längre brännvidd. Annars är det bästa för att ta bilder på nära håll ett riktigt makroobjektiv. Själva vitsen med system är ju att man ska kunna sätta på ett objektiv som är lämpligt till uppgiften.

Zvintos
0

Ska du ha fotostudio som kanin får plats i, så bör den vara minst 50x50 eller 60x60 beroende på hur stora kaninerna är.
Jag har en som är 40x40 och det är på gränsen att min dvärgvädur får plats, vilket inte gör mig något då den används till hamstrarna.
Köpte min här.

Haztparken
0

Tack för svar! :D

#1 Okej :) Har det "vanliga" objektivet men nu också tamron AF70-300mm F/4-5.6 så är inte ute efter ett nutt obektiv utan bara något som hjälper till att göra ännu bättre och närmre macrobilder :) Så ska kolla runt.

#2 Okej =) Ska kolla på det!

Inkanyezi
0

#3 Det går jättebra att använda närbildslins på din telezoom (70-300). Då kan du använda en som inte är akromatisk om du inte tar så många dioptrier. En enda lins på +2 dioptrier skulle ge dig ganska goda närbilsmöjligheter med din telezoom, på avstånd mellan omkring en halv meter och 35 cm från linsen, och en så svag lins behöver inte vara akromatisk. Med zoomen kan man variera utsnittet ganska mycket med en sån lins, och den är billig.

Troligen har ditt objektiv filterfattning 62 mm, och allting som stämmer med det i den här listan kan användas. Jag rekommenderar att ta akromatiska linser om du vill ha +3 dioptrier eller mer (33 cm eller närmre). Med +3 dioptrier kommer du till en avbildningsskala av ungefär 1:1 med din långa zoom, på ett avstånd av ungefär 30 cm från linsen.

Dioptritalet är inverterade värdet av linsens brännvidd i meter, så en +2 har en brännvidd av ½ m och +3 har 33 cm (1/3 m).

Det längsta avståndet man kan få skarpt på när linsen sitter på är linsens brännvidd, räknat från linsen. Det kortaste avståndet bestäms av objektivets närgräns, vilken på din telezoom svarar mot lite drygt en dioptri. Man kan alltså ta på mellan 33 cm och 25 cm från linsen med en +3 dioptrier och mellan ½ m och ca 30 cm från linsen om man har +2 dioptrier. Fininställning av skärpan gör man med autofokus.