(M) Kritik - Schäfer
Bilden tagen med Nikon D5000.
Första gången jag vågat mig på att fota i manuellt läge :)
Så lite kritik på bilden skulle inte sitta fel, så jag vet tills nästa gång kameran får följa med ut, vad jag ska tänka på :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Du har fått till ett fint foto på en hund som leker ute i snön!
Jag tycker det är tre saker du kan tänka på tills nästa gång:
1. Försök få till en renare bakgrund, målet i bakgrunden skäl onödig uppmärksamhet från hunden som är huvudmotivet.
2. Kan du få till kortare skärpedjup så att bakgrunden blir lite suddigare? Då blir huvudmotivet mer i fokus.
3. Jag är inte säker på vart hunden tittar. Jag uppfattar inte att den tittar rakt mot kameran. Det känns i varje fall inte som att du har full kontakt med hunden och då känns det inte som att jag som tittar på fotot får full kontakt med hunden. Få hunden att titta rakt in i kameran.
Tack :)
En dum fråga, helt ny inom det här.. Men vad för inställningar bör jag ha för att få till ett kortare skärpedjup? :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Du ska se till att ändra bländaren till så lågt bländartal som möjligt.
Eftersom du inte har någon större erfarenhet skulle jag föreslå att du inte fotar helt manuellt utan kör med bländarprioritet. Det innebär att du ställer in bländartalet själv och kameran ställer in tiden automatiskt. Många med erfarenhet fotar också på det här sättet för kameran är oftast duktig på att bestämma tiden själv.